Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Trwają poszukiwania Mi-8 na Syberii

Lotnictwo cywilne, 26 października 2014

Od 10 października trwają poszukiwania śmigłowca Mi-8T, który zaginął na zachód od Tuwy na Syberii. Na jego pokładzie znajdowało się 12-14 osób.

Mi-8T (Mi-8TW) nr rej. RA-24614, nr ser. 8241 na lotnisku Kyzył w 2013 / Zdjęcie: Aleksiej Litwinow

Śmigłowiec Mi-8 ze specjalistami kompanii Strojłajn wystartował z Sorugu rankiem 10 października. Leciał do Kyzyłu. Według różnych źródeł, na jego pokładzie znajdowało się łącznie 12 lub 14 osób, w tym 5-6 członków załogi. Lot służył wykonaniu zdjęć pokrywy śnieżnej, co było potrzebne w analizach dalszej rozbudowy elektrowni Sajano-szuszenskoj. Pogoda była dobra.

Ostatni raz załoga nawiązała łączność ze służbami naziemnymi – poprzez telefon satelitarny – około godziny po starcie. Później komunikacja ze śmigłowcem została zerwana. Po kilku godzinach uznano go za zaginiony.

Tuż po ogłoszeniu zaginięcia Mi-8 przystąpiono do jego poszukiwań na zachód od Tuwy. Operacją kierują specjaliści z Ministerstwa ds. sytuacji nadzwyczajnych. Bierze w nich udział kilka śmigłowców Mi-8 oraz samoloty Be-200 i An-26. Na ziemi operuje blisko tysiąc poszukiwaczy używających około stu pojazdów.

Poszukiwania są bardzo trudne ze względu na warunki terenowe. Obszar jest górzysty i pełen głębokich jezior. Niektóre z nich już pokryły się lodem.

Jedno ze zdjęć dostarczonych MCzS przez Roskosmos

Do poszukiwań włączył się Roskosmos. Satelity, którymi dysponuje, wykonały serię zdjęć obszaru, na którym mógł zaginąć śmigłowiec. Według źródeł w Roskosmosie, zdjęcia dostarczyły rosyjskie satelity Resurs-P No 1 i Kanonus-W No 1 oraz białoruski BKA. Do 15 października obejmowały one powierzchnię 22,7 tys. km2. Cały obszar poszukiwań to ok. 70 tys. km2.

Pierwszym pilotem zaginionego śmigłowca był Adar-ool Makpakowicz Norbu, który wylatał ponad 8,4 tys. godzin. Drugim pilotem był Andriej Giennadowicz Sizow. Na Mi-8 wylatał on 1,3 tys. h.

Zaginiony śmigłowiec to Mi-8T nr rej. RA-24614, należący do Tuwińskich awiacionnych linii (Tuw Awia) z Kyzyłu. Został wyprodukowany w 1981 w Kazaniu. Przeszedł remont główny w maju 2011 w Nowosybirsku. Miał certyfikat zdatności do lotu do 4 czerwca 2015.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.