Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Fundusze na Captor E-Scan

Lotnictwo wojskowe, 20 listopada 2014

Wczoraj podpisano porozumienie w sprawie przyznania funduszy na dalszy rozwój radiolokatora Captor E-Scan, z anteną fazowaną, dla samolotu wielozadaniowego Eurofighter.

Dokument sygnowali przedstawiciele producenta samolotów, Eurofighter Jadgflugzeug GmbH i odpowiadającej za ich wsparcie logistyczne NETMA (NATO Eurofighter and Tornado Management Agency). Podczas ceremonii obecni byli także ministrowie obrony państw członkowskich konsorcjum Eurofighter – Hiszpanii, Niemiec, W. Brytanii i Włoch / Zdjęcie: Eurofighter

Zgodnie z zapowiedzią złożoną podczas tegorocznego salonu w Farnborough (Farnborough 2014: Nowy radar Eurofightera, 2014-07-16), wczoraj w Edynburgu podpisano porozumienie w sprawie finalizacji prac rozwojowych radiolokatora Captor E-Scan i rozpoczęcia produkcji seryjnej. Urządzenie stanowić będzie wyposażenie samolotów wielozadaniowych Eurofighter. Wartość przyznanych funduszy wynosi 1 mld euro (4,2 mld zł). Z kwoty tej 456 mln euro (1,9 mld zł) przypadnie BAE Systems, które odpowiadać ma za integrację urządzenia.

Zmodernizowany samolot Eurofighter Typhoon (IPA5), używany przez BAE Systems do prób, przeszedł już serię modyfikacji w ramach trwającego rozwoju radaru Captor E-Scan. Samolot po raz pierwszy wykonał lot z zabudowanym radarem Captor E-Scan w lipcu bieżącego roku i brał udział w próbach na ziemi i w locie.

Po zakończeniu pierwszych testów radiolokator wybudowano z samolotu i przekazano do zakładów Selex ES, gdzie przeprowadzono jego kolejne badania. Wznowienie prób w locie IPA5 z Captor E-Scan nastąpić ma na początku 2015. Proces ten nadzorowany będzie przez inżynierów z BAE Systems. Następnie dołączy do niego inny przedseryjny Eurofighter, dwumiejscowy IPA8. W jego przypadku integracją radiolokatora zajmą się specjaliści z niemieckiego działu Airbus Defence & Space.

Według danych producenta, sygnał emitowany przez antenę fazowaną Captora E-Scan pokrywa wycinek przestrzeni wynoszący ok. 200º. Producent nie podaje ilości modułów nadawczo-odbiorczych anteny radaru, twierdząc, że są ich setki, a urządzenie może działać nawet wówczas, gdy degradacji ulegnie 20% z nich. Antena radaru Captor-E składa się z modułów z półprzewodnikami na bazie arsenku galu (GaAs), a nie najmodniejszego obecnie azotku galu (GaN). Andrew Cowdery, prezes konsorcjum Euroradar twierdzi, że technologia produkcji elementów z tego związku nie jest wystarczająco dopracowana.

Jako pierwsze w nowe radiolokatory zostaną wyposażone Eurofightery z transzy 3A. Początkowo urządzenia będą dostarczane w standardzie Radar 1 Plus, zdolnym m. in. do przesyłania informacji taktycznych i walki elektronicznej oraz jednoczesnego działania w kilku trybach. Kolejne zdolności będą wdrażane zależnie od potrzeb wojsk lotniczych, eksploatujących samoloty. Istnieje także możliwość zabudowania Captora E-Scan w samolotach z 2. transzy produkcyjnej, jednak wymaga to modyfikacji struktury samolotu.

Dotychczas konsorcjum dostarczyło wojskom lotniczym 6 krajów (Arabii Saudyjskiej, Austrii, Hiszpanii, Niemiec, W. Brytanii i Włoch) 420 samolotów Eurofighter, które wylatały łącznie ponad 286 tys. h, w tym także podczas misji bojowych (Jednoczesny zrzut Paveway IV, 2014-11-05, Problemy hiszpańskich Eurofighterów , 2014-10-28, Spotkanie nad Bałtykiem, 2014-06-20). Wyposażenie Eurofightera w radiolokator z anteną fazowaną znacznie zwiększa jego potencjał eksportowy. Według przedstawicieli producenta Captor E-Scan będzie spełniał wymagania operacyjne obecnych i przyszłych użytkowników do 2040. W porównaniu z konkurencyjnymi urządzeniami ma on mieć większy zasięg wykrywania i śledzenia celu, lepsze zdolności zwalczania celów powierzchniowych i lepszą ochronę przed środkami walki elektronicznej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.