W przetargu na szkolenie śmigłowcowe dla sił zbrojnych Jej Królewskiej Mości startują Airbus Helicopters UK, Cobham i Elbit Systems.
W konkursie na szkolenie śmigłowcowe w ramach Military Flight Training System, zarządzanego przez konsorcjum Ascent, udział biorą 3 oferenci. Według tygodnika Flight każdy z nich proponuje inny typ wiropłata.
Brytyjskie czasopismo twierdzi, że Airbus Helicopters zaoferuje EC135 (Certyfikat EASA dla EC135 T3/P3, 2014-10-21) lub EC145 (Tajlandia kupuje EC645 T2 i EC725, 2014-10-23). Cobham ma oprzeć się na wiropłacie produkcji konsorcjum AgustaWestland – najprawdopodobniej AW109 Trekker (Heli-Expo 2014: Premiera AW109 Trekker, 2014-02-26). Natomiast oferta Elbitu to Bell Helicopter 407 (4 Belle 407GX dla CareFlite, 2013-07-04).
Przedstawiciele Ascent nie komentują tych spekulacji, dodając, że siły zbrojne nie mają preferencji, jeżeli chodzi o liczbę silników, czy podwozie nowego śmigłowca. Wiadomo tylko, że są to konstrukcje nowe, wyposażone w awionikę glass cockpit. Na razie nie wiadomo, jaka liczba wiropłatów jest brana pod uwagę. Zostanie to sprecyzowane dopiero po dokonaniu wyboru wiropłata i określeniu, jaka liczba godzin lotu będzie wymagana przez wojsko.
Zawarcie kontraktu planowane jest na początku 2016. Szkolenie z użyciem nowych śmigłowców ma rozpocząć się w kwietniu 2018, w bazie RAF Shawbury. Zastąpią one w służbie eksploatowane obecnie 24 Airbus Helicopters AS350 Squirrel HT1 i 11 Bell 412 Griffin HT2.