Lockheed Martin opublikował podsumowanie prób samolotu wielozadaniowego F-35 Lightning II, jakie zrealizowano w ciągu ostatnich 4 miesięcy.
Jak informuje producent samolotu, F-35 przechodzi obecnie próby, mające na celu uzyskanie certyfikatów zezwalających na używanie wszystkich typów przewidzianego dla niego uzbrojenia. Najważniejszymi elementami badań, zrealizowanymi do końca ub. r. było sprawdzenie oprogramowania Block 2B i przeprowadzenie prób użycia niektórych typów uzbrojenia.
We wrześniu przeprowadzono próby użycia uzbrojenia jednego z F-35B, przeznaczonych do badań naziemnych. W tym samym miesiącu wykonano też pierwsze loty, także noce, z użyciem wskaźnika nahełmowego z oprogramowaniem 3iR4 oraz odpalono kierowany pocisk rakietowy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, przenoszony przez F-35C, kończąc w ten sposób próby oprogramowania Block 2B dla tego modelu. Ocena skuteczności jego działania podczas dziennych i nocnych misji bezpośredniego wsparcia ogniowego została przeprowadzona w październiku.
W listopadzie wykonano pierwsze w historii lądowania i starty F-35C z pokładu lotniskowca (USS Nimitz), odnotowując rekordową ilość operacji w ciągu doby jednego samolotu – 17 i dwóch Lightningów II (CF-3 i CF-5) – 22 (Nocne loty F-35C, 2014-11-17). Od końca października do polowy listopada realizowano też próby flatterowe F-35B, z podwieszonymi kpr p-p bliskiego zasięgu AIM-132 ASRAAM i bombami kierowanymi laserowo Paveway IV. Zakończono też próby buffetingu, obciążeń i stateczności przy dużych kątach natarcia samolotu F-35A z oprogramowaniem Block 2B.
Równocześnie wykonywano też zrzuty 113-kg bomb GBU-39 SDB – pojedynczych i wielu jednocześnie. Pod koniec listopada, w ciągu jednego tygodnia, dokonao 2 odpaleń kpr AIM-120 i pierwszego w historii zrzutu bomby JDAM, naprowadzanej przy użyciu integralnego optoelektronicznego układu celowniczego (EOTS).
W grudniu 2014 odnotowano przekroczenie 25 tys. h lotu przez wszystkie Lightningi II znajdujące się w eksploatacji. Niemal 2/3 tego czasu (16 200 h) wylatały samoloty należące do US Air Force, US Marine Corps i US Navy (Tegoroczne dostawy F-35 zakończone , 2014-12-24). Pozostałe 8950 h spędziły w powietrzu samoloty przedseryjne.
W połowie br. w bazie Edwards rozpoczną się próby integralnego czterolufowego 25-mm działka GAU-22/A, stanowiącego uzbrojenie F-35A. Mają one objąć strzelania naziemne i podczas lotu. Na 2015 zaplanowano też próby tego samego działka, zabudowanego w zasobniku podkadłubowym, przenoszonym przez F-35B/C, w ramach badań oprogramowania Block 3F, które będzie wdrażane w samolotach seryjnych od 2017.
Komentując te osiągnięcia najwyżsi dowódcy rodzajów sił zbrojnych USA zapewniają, że F-35 rozpoczną działania operacyjne bez dalszych opóźnień. Sekretarz US Navy Ray Mabus uważa, iż wstępna zdolność bojowa (IOC) F-35B używanych przez USMC zostanie zgłoszona w 2. połowie br. Z kolei F-35C ze składu US Navy mają być gotowe do działań operacyjnych przed końcem bieżącej dekady.
Natomiast szef sztabu USAF, gen. Mark Welsh dodaje: Jestem pewien, że F-35A USAF zgłoszą IOC w okresie pomiędzy sierpniem i grudniem 2016. Według niego znaleziono też rozwiązanie problemu niewystarczającej liczby techników, niezbędnych do obsługi F-35A, z powodu pozostawienia w służbie uderzeniowych A-10C (A-10C zostają w służbie?, 2014-12-04).