Ministerstwo obrony Republiki Czeskiej rozpisze przetarg na dostawę ponad 60 samochodów terenowych klasy MRAP.
Przetarg na dostawę 62 MRAP zostanie rozpisany do połowy br. Wozy trafią do jednostek, które eksploatują obecnie terenowe Iveco LMV 4x4. Pojazdy będą przekazywane odbiorcy w dwóch transzach. Praga nie informuje, jakie środki finansowe zamierza zarezerwować na realizację zapowiadanego programu zakupowego.
W przetargu udział weźmie najprawdopodobniej tylko dwóch producentów. Jedną z ofert przygotuje rodzima SVOS, wystawiając w konkursie samochody patrolowe Vega 4x4/6x6 (na zdjęciu). Pojazdy osadzono na podwoziu Tatry T815.
Wyposażono je w silnik Cumminsa o mocy 410 KM i 6-stopniową, automatyczną przekładnię Allisona. Zapewniają one uzyskanie prędkości maksymalnej 110 km/h. Masa całkowita wozu wynosi 19 t (Premiera Vegi, 2011-05-18). Alternatywą ma być Titus 6x6 francuskiej Nexter Group, osadzony na podwoziu terenowej Tatry. Wóz napędzany jest powerpackiem o mocy 440 KM (DSEI 2013: Titus od Nextera, 2013-09-11).
Program zakupowy jest wynikiem doświadczeń wyniesionych z misji w Afganistanie. Wojska lądowe od lat zgłaszały zapotrzebowanie na pojazdy o większej masie i ładowności niż wspomniane Iveco LMV. Równie ważna jest też odporność nowych wozów na eksplozje improwizowanych urządzeń wybuchowych.
Poza nowymi samochodami terenowymi klasy MRAP wojska lądowe Czech pozyskają też w najbliższych miesiącach 20 samochodów dowódczo-sztabowych. Pojazdy zostaną osadzone na kołowych transporterach opancerzonych Pandur II 8x8. Czesi eksploatują już 107 wozów opancerzonych rodziny Pandur II (Czechy zamówią kolejne Pandury II 8x8, 2015-01-10).