Leidos poinformowało o zakończeniu kolejnego etapu prób autonomicznego systemu nawigacji bezzałogowych trimaranów ACTUV.
Kolejny etap prób zakładał użycie bezzałogowej łodzi wyposażonej w autonomiczny system nawigacji. Jednostka samodzielnie pokonała trasę o długości 64 km między Gulfport a Pascagoula w Mississippi. Pierwsze testy systemu prowadzono jesienią 2014 (System nawigacji ACTUV, 2014-11-20).
Na potrzeby próby łódź wyposażono w środki obserwacji otoczenia, w tym radiolokator, a także mapy morskie. System odbierał i analizował informacje o ewentualnych przeszkodach terenowych i znajdujących się w pobliżu jednostkach. Na ich podstawie modyfikował zaprogramowaną trasę, unikając kolizji i stosując się do zapisów międzynarodowego prawa drogi morskiej, ustalonych podczas konwencji Colreg z 1972.
Próby systemu nawigacji potrwają najpóźniej do lata 2015. Jesienią zwodowany zostanie bowiem prototyp Anti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessel (ACTUV), Sea Hunter. Jednostka powstaje w stoczni Christensen Shipyard z Clackamas w Oregonie. Pojazd doposażany jest m.in. przez Raytheona (MS3 dla ACTUV, 2013-03-13).
Program ACTUV finansowany jest ze środków DARPA. Trimarany o długości 40 m będą służyły do wykrywania i śledzenia potencjalnie wrogich konwencjonalnych okrętów podwodnych, których detekcja przy użyciu klasycznych systemów ZOP jest utrudniona ze względu na ich małą sygnaturę akustyczną