Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Heli-Expo 2015: Rynek będzie stabilny

Lotnictwo cywilne, 03 marca 2015

Honeywell opublikował prognozę rynku śmigłowców cywilnych na najbliższe 5 lat.

Rozwój branży naftowej i gazowniczej ma zaowocować zwiększeniem zapotrzebowania na nowe śmigłowce transportowe, m. in. Bell 525 Relentless / Rysunek: Bell Helicopters

Pierwszego dnia odbywającej się w Orlando wystawy śmigłowcowej Heli-Expo, Honeywell opublikował coroczną prognozę rynku (Więcej cywilnych śmigłowców lekkich, 2013-03-05). Zakłada ona, że w latach 2015-2019 na całym świecie dostarczonych będzie 4750-5250 nowych wiropłatów cywilnych z napędem turbinowym.

Najwięcej z nich zakupią użytkownicy z Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki – aż 34%. Na drugim miejscu uplasuje się Europa z 24-%, a za nią – Ameryka Łacińska z 19-% udziałem w rynku. Klienci z Azji i Oceanii nabędą 14%, a z Afryki i Bliskiego Wschodu – pozostałe 9 %. Poszukiwane będą śmigłowce dysponujące dużym zasięgiem, przestronną kabiną, o doskonałych osiągach, z nowoczesnym wyposażeniem, produkowane przez znane przedsiębiorstwa.

Największą popularnością będą cieszyć się śmigłowce lekkie, jednosilnikowe – Airbus Helicopters z rodziny EC130 / AS350 (EC130 T2 wchodzi na indyjski rynek, 2015-02-20, AS350 dla botswańskiej policji, 2015-01-28), Bell 407 (4 Belle 407GX dla CareFlite, 2013-07-04), Bell 505 (Oblot Bella 505, 2014-11-11) i Robinson R66 (R66 z pływakami, 2014-12-05). Mają one stanowić niemal połowę nowych wiropłatów zakupionych w najbliższej pięciolatce. Z kolei lekkie śmigłowce dwusilnikowe, takie jak EC135 (EC135 T3 dla Aiut Alpin Dolomites , 2014-12-09), Bell 429 (Medyczny Bell 429 w Rosji, 2014-06-16) i rodzina AgustaWestland AW109 (AW119Kx dla Summit Air Ambulance, 2014-10-24) będą miały 18-19% udziałów w rynku sprzedaży.

Nie spadnie popyt na średnie śmigłowce dwusilnikowe, czyli AW139 (Toll Group zamawia AW139 , 2015-03-02), AW169, Bell 412, EC145T2 (Niemiecka policja zamawia EC145 T2, 2014-12-12) i Sikorsky S-76. Honewyell przewiduje, że będą one stanowić aż 31% nowych zakupów. Prognozowane jest duże zapotrzebowanie na nowe konstrukcje tej klasy – AW189 (160 AW189 dla Rosnieftu, 2015-01-01), Bell 525 (Niepowodzenie Bella 525R, 2012-08-11) i (Pierwsze EC175 dostarczone, 2014-12-12), zwłaszcza ze strony przedsiębiorstw zajmujących się transportem osób i ładunków na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego oraz misjami poszukiwawczo-ratowniczymi.

Poziom sprzedaży śmigłowców ciężkich, jak EC225 (Ostatni EC225 dla Japońskiej Straży Wybrzeża, 2015-03-02), AW101 i S-92 (Pierwszy S-92 VIP od Flying Colours, 2015-02-26) będzie niewielki, lecz stały. Z powodu braku odpowiedzi ze strony producentów z Rosji w analizie nie uwzględniono śmigłowców Mi-8/17. Dane nie obejmują też przedsiębiorstw posiadających duże floty, np. Bristow, PHI czy CHC.

Większość użytkowników zakłada, że w 2015 zwiększy nalot swoich śmigłowców. Przodują operatorzy z branży naftowej i gazowej, którzy przewidują, że posiadane przez nich wiropłaty wylatają średnio 850 h rocznie. Za nimi plasują się przedsiębiorstwa turystyczne – ok. 700 h rocznie i służby porządku publicznego, zakładające roczny nalot na poziomie ponad 600 h. Wiropłaty eksploatowane przez służby ratownictwa medycznego, pożarnicze i użytkowników prywatnych będą latać średnio przez 400-450 h rocznie. Najmniejszy nalot – ponad 360 h – przewidują operatorzy zajmujący się przewozem osób.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.