Najnowszy śmigłowiec Enstroma, TH180, został już oblatany.
Podczas ubiegłorocznego Heli-Expo amerykańskie przedsiębiorstwo Enstrom Helicopter ujawniło projekt nowego śmigłowca szkolnego (Heli-Expo 2014: Szkolny Enstrom TH-180, 2014-02-28), TH180. Kilka tygodni temu jego prototyp wzbił się w powietrze i obecnie jest prezentowany na wystawie w Orlando.
Pierwszy lot miał miejsce 6 lutego, w zakładach w Menominee. Początkowo wykonano 30-minutowy rozruch silnika na ziemi, a następnie zawis. Później, w trakcie półgodzinnego lotu, pilot Bill Taylor wykonał podstawowe manewry, badając własności aerodynamiczne śmigłowca.
Wkrótce do prób dołączy drugi prototyp TH180. Enstrom odebrał też seryjny silnik tłokowy Lycoming HIO-390, o mocy 157 kW (210 KM), z elektrycznym regulatorem i sprzęgłem, który zostanie w nim zabudowany. Konfiguracja wyposażenia awionicznego zostanie wybrana nieco później.
Maksymalna masa startowa dwumiejscowego wiropłata to ok. 1020 kg. Ma on zużywać ok. 45 l paliwa na 1 h lotu. Obliczeniowy koszt godziny lotu to ok. 175 USD (660 zł).
Producent planuje, że uzyska Certyfikat Typu FAA dla TH180 w pierwszej połowie przyszłego roku. Natychmiast potem rozpoczną się dostawy pierwszych seryjnych śmigłowców. Enstrom nie ujawnia jednak wielkości zamówień. Cena jednostkowa szacowana jest na ok. 400 tys. USD (1,5 mln zł).
Zakłady w Menominee, których rozbudowę zakończono w ub. r. mogą wytwarzać 100 TH180 rocznie. Obecnie jest w nich zatrudnionych 250 osób.