Według ministra obrony Brazylii Londyn nie sprzeciwi się transakcji zakupu Gripenów i KC-390 przez Argentynę.
Minister obrony Brazylii, Jacques Wagner, oświadczył publicznie, że rząd W. Brytanii prawdopodobnie nie zablokuje sprzedaży samolotów wielozadaniowych Gripen NG i transportowców KC-390 dla Argentyny. Powodem protestu Londynu miałby być ewentualny transfer niektórych elementów wyposażenia, jak foteli wyrzucanych czy radiolokatora, produkowanych przez brytyjskie przedsiębiorstwa.
O możliwości nabycia przez Buenos Aires Gripenów NG, produkowanych na licencji w Brazylii mówi się od kilku miesięcy. Jednak jak dotąd Argentyna nie podpisała żadnego oficjalnego dokumentu w tej sprawie (Argentyna chce kupić Gripeny NG, 2015-04-10).
Oprócz tego kraj ten chce też nabyć samoloty transportowe KC-390 (KC-390 oblatany, 2015-02-04). Niektóre z elementów ich wyposażenia także dostarczane są przez przemysł brytyjski, czy jego spółki zależne. Są to m. in. komputery układu sterowania lotem, produkowane przez BAE Systems, urządzenia elektroniczne Ultra Electronics oraz elementy instalacji paliwowej i kompozytowe osłony wytwarzane przez Cobhama.
Zdaniem Wagnera, w celu ominięcia ewentualnych restrykcji ze strony W. Brytanii, Embraer może zastąpić w/w elementy innymi, dostarczonymi przez producentów niezwiązanych z przemysłem tego kraju. Nie wiadomo jednak, czy nie spowoduje to konieczności przeprowadzenia ponownych prób i uzyskania uzupełniających certyfikatów typu dla obydwu samolotów. Pozostaje jeszcze kwestia najważniejsza – kto miałby za to zapłacić.
Co najważniejsze, szef brazylijskiego resortu obrony uważa, że rozwiązanie wszystkich problemów związanych z transferem brytyjskich technologii możliwe jest dopiero po rozwiązaniu kwestii przynależności państwowej Falklandów-Malwinów, która powinna być przedyskutowana przez obie strony przy wsparciu ONZ.