Marynarka wojenna Brazylii zamierza zakupić 20 nowych kutrów patrolowych. Ich budową zajmą się lokalne stocznie.
Władze Brazylii zleciły opracowanie projektu serii nowych wielozadaniowych kutrów patrolowych, NPa 500-BR (Navio Patrulha 500 toneladas Brasil). Dowództwo Marinha do Brasil (marynarki wojennej) chce zakupić nawet 20 jednostek nowego typu. Będą służyć do patrolowania wód morza terytorialnego i brazylijskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Okręty mają zwalczać przemyt kontrabandy i piractwo morskie, chronić lokalne morskie szlaki handlowe i brać udział w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych.
Nowe jednostki zostaną najprawdopodobniej oparte na projekcie budowanych wciąż patrolowców typu Macaé (Kutry patrolowe dla Angoli, 2014-11-17). Te z kolei wzorowane są na francuskich Constructions Mécaniques de Normandie Vigilante 400 CL54. Okręty będą wypierać 450-500 t. Długość ma wynosić 55,6 m, a szerokość 9,3 m. Jednostki powinny rozwijać prędkość 25 w. Zasięg może wynieść do 2500 km. Autonomiczność obliczana jest na 15 dni.
Patrolowce mają powstać wysiłkiem lokalnych stoczni i przemysłu zbrojeniowego. Dostawy elementów wyposażenia pokładowego i uzbrojenia mają być koordynowane z rodzimymi producentami. Wiadomo, że okręty będą przenosić m.in. 40-mm działo morskie oraz najprawdopodobniej 2 zsmu wyposażone w 12,7-mm wkm.
Plan budowy serii nowych okrętów patrolowych wpisuje się w program zakupowy Marinha do Brasil, przedstawiony opinii publicznej pod koniec 2014 (Ambitne plany brazylijskiej MW, 2014-12-18). Dowództwo marynarki wojennej Brazylii będzie chciało zakupić do połowy stulecia 15 konwencjonalnych i 6 atomowych okrętów podwodnych (Opóźnienie dostawy brazylijskiego Scorpene, 2015-02-18). Ponadto, Brazylijczycy chcą też wprowadzić do służby 2 lotniskowce o wyporności 50 tys. t. (Brazylia rozważa zakup nowego lotniskowca, 2014-03-12), 4 fregaty typu Barosso, 46 500-t kutrów patrolowych, 5 pełnomorskich okrętów patrolowych (Euronaval 2014: Nowość od Emgepron, 2014-10-31), okręt zaopatrzeniowy o wyporności 24 tys. t i 2 okręty desantowe. Rozbudowana zostanie też baza materiałowa i infrastruktura stoczniowa (Plany zakupowe marynarki wojennej Brazylii, 2014-10-15).
Plany zakupowe Marinha do Brasil wzbudzają zrozumiałe zainteresowanie zagranicznych stoczni. Największą aktywność, nie tylko w Brazylii, ale na całym południowoamerykańskim rynku zbrojeniowym wykazuje hiszpańska Navantia. Producent z Półwyspu Iberyjskiego zamierzają uruchomić w Kraju Kawy swoją lokalną filię, Navantia Brasil Projetos Navais LTDA (Navantia inwestuje w Brazylii, 2015-01-26). Spółka będzie odpowiedzialna za współpracę z brazylijskimi partnerami i przygotowywanie ofert handlowych dla ministerstwa obrony.