FR i ChRL opracują wspólnie ciężki śmigłowiec transportowy. Konstrukcja będzie mniejsza od Mi-26.
Przedstawiciele holdingu Wiertalioty Rossii i Aviation Industry Corporation of China (AVIC) podpisali porozumienie ramowe dotyczące wspólnego opracowania nowego ciężkiego śmigłowca transportowego. Dokument sygnowali 8 maja, w Moskwie na Kremlu, prezes koncernu Wiertalioty Rossii Aleksiej Michiejew i szef rady dyrektorów AVIC Lin Zuoming, w obecności prezydentów FR i ChRL Władimira Putina i Xi Jinpinga.
Opracowaniem projektu, przygotowaniem produkcji i wdrożeniem zajmie się wspólny zespół chińsko-rosyjski. Śmigłowiec, oznaczony roboczo jako Advanced Heavy Lift (AHL), będzie opracowany specjalnie na potrzeby rynku chińskiego, zwłaszcza dla agencji zajmujących się usuwaniem skutków klęsk żywiołowych i niesieniem pomocy ich ofiarom, czy gaszeniem pożarów. Przewiduje się, że do 2040 Chińczycy zakupią 200 wiropłatów tego typu. Produkcja realizowana będzie w ChRL.
Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami nowa konstrukcja nie będzie bazowała na Mi-26 (Załogi Mi-26 odkryły nową wyspę, 2014-11-07). Maksymalna masa startowa ALH wynosić ma 38 t. Wiropłat ma być zdolny do przewozu ładunku o masie 10 t we wnętrzu kadłuba lub 15 t na zawiesiu podkadłubowym. Konstrukcja ma być przystosowana do eksploatacji niezależnie od pory doby i warunków atmosferycznych, w klimacie wysokogórskim pustynnym i arktycznym.
Obecnie trwają prace związane z określeniem ostatecznej konfiguracji śmigłowca. Finalizacja przedsięwzięcia i podpisanie kontraktu ma nastąpić przed końcem br.