Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Problemy Royal Navy

Marynarka wojenna, 11 maja 2015

Tylko jeden z brytyjskich myśliwskich okrętów podwodnych jest zdolny do prowadzenia patroli bojowych. Pozostałe przechodzą okresowe przeglądy lub są remontowane po wypadkach na morzu.

Marynarka wojenna Wielkiej Brytanii wprowadzi do służby 7 atomowych OP typu Astute (na zdjęciu HMS Ambush). Okręty zastąpią w linii wiekowe Trafalgary. Będą odpowiedzialne m.in. za prowadzenie patroli bojowych na wodach północnego Atlantyku. Jednostki wypierają 7400 t. Mają 97 m długości i 11,3 m szerokości. Rozwijają prędkość do 30 w. Astute będą uzbrojone m.in. w ciężkie torpedy Spearfish, pociski przeciwokrętowe UGM-84 Harpoon i pociski manewrujące Tomahawk Block IV / Zdjęcie: Royal Navy

Brytyjska prasa informuje o alarmującym stanie gotowości operacyjnej floty podwodnej Royal Navy. Zaledwie jeden z 6 myśliwskich atomowych okrętów podwodnych jest gotowy do pełnienia misji bojowych (Gorąca atmosfera wokół brytyjskich OP, 2014-12-09). Pozostałe jednostki przechodzą okresowe przeglądy lub też są remontowane, jak w przypadku jednego z OP typu Trafalgar, HMS Talent (S92). Wody okalające Wielką Brytanię patroluje obecnie pierwszy z serii OP typu Astute, HMS Astute (S119, Astute wracają do kraju, 2014-10-13).

Dużym problemem jest dla Royal Navy opóźniające się wprowadzenie do służby drugiego z OP typu Astute, HMS Ambush (S120). Rozpoczęcie działań operacyjnych musi poprzedzić usunięcie serii usterek i błędów konstrukcyjnych, wykrytych podczas zakończonych już prób morskich i odbiorczych. S120 służy obecnie jedynie do szkolenia oficerów i marynarzy.

Opóźnienia we wprowadzaniu do służby kolejnych jednostek typu Astute wymusiły na Royal Navy utrzymanie w linii wiekowych i coraz mniej sprawnych technicznie OP typu Trafalgar. Dwa z nich, HMS Trenchant oraz HMS Triumph przechodzą przeglądy. Najbliżej powrotu do patroli bojowych jest HMS Torbay, który znajdzie się w linii w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

Dużą niewiadomą pozostaje dalszy los ostatniej z jednostek typu Trafalgar, wspomnianego HMS Talent. Okręt powrócił pod koniec 2014 do portu macierzystego HMNB Devonport po tym, gdy uszkodził konstrukcję kiosku podczas patrolu bojowego na wodach Morza Północnego, uderzając w bryłę lodową (Wypadek HMS Talent, 2015-04-06). Naprawa OP potrwa kilka miesięcy. Jej koszt szacowany jest na ok. 0,5 mln GBP (2,7 mln zł).

Royal Navy zapowiedziała w ub. r. przebazowanie wszystkich atomowych OP do HMNB Clyde. Od 2020 w Szkocji stacjonować będą zarówno jednostki typu Astute, jak i dwa okręty typu Trafalgar, HMS Triumph i HMS Talent, które pozostaną wówczas w linii. Uzupełnią je 4 strategiczne OP typu Vanguard (Brytyjskie strategiczne OP w Gibraltarze?, 2015-04-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.