Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wojsko w wirtualnej rzeczywistości

Przemysł zbrojeniowy, 14 maja 2015

Polska spółka Reality 51 opracowuje nowoczesne symulatory dla wojska.

Symulator czołgu PL01-Concept, wykorzystujący elementy wirtualnej rzeczywistości / Zdjęcie: The Farm 51

Niedawno opisywaliśmy wysiłki brytyjskich naukowców i inżynierów, pracujących nad stworzeniem systemów łączących świat rzeczywisty i wirtualny (Rozszerzona rzeczywistość dla żołnierzy, 2015-05-11). Podobne projekty realizują także Polacy. The Farm 51 to przedsiębiorstwo z Gliwic, które w bieżącym roku świętuje 10-lecie istnienia. Rozpoznawalność w branży zawdzięcza autorskim grom komputerowym. Plany na kolejną dekadę są znacznie ambitniejsze. W 2015 stworzono oddzielny zespół, który skupia się na rozwoju nowatorskiej technologii Reality 51, wykorzystującej elementy wirtualnej rzeczywistości, z wykorzystaniem trójwymiarowego skanowania.

Jedną z dziedzin, gdzie można z powodzeniem zastosować wirtualną rzeczywistość są różnego rodzaju symulatory. Syntetyczne urządzenia szkoleniowe są szczególnie pożądane przez użytkowników zajmujących się na co dzień zadaniami, podczas których naraża się życie i zdrowie ludzkie – wojsko, służby porządku publicznego, czy służby ratownicze. Rolę wirtualnej rzeczywistości w procesie szkolenia żołnierzy docenili już eksperci z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM). Projekt realizowany w ramach prac nad Reality 51 zaowocował m.in. stworzeniem Cave 3D, czyli symulatora obsługi urządzeń wojskowych (m.in. czołgu PL01-Concept, Blaszany Concept PL-01 w Gliwicach, 2013-09-18), wirtualnej strzelnicy, symulatora obsługi mostu na podwoziu gąsienicowym i symulatora przyszłego indywidualnego systemu walki Tytan (Nowości OBRUM, 2014-08-31).

– Wchodzimy w rynek wirtualnej rzeczywistości z ogromnym doświadczeniem wyniesionym ze świata gier, a jest to środowisko stawiające najwyższe wymagania, co do jakości tworzonych obrazów – mówi wiceprezes The Farm 51 Wojciech Pazdur.  – Mamy zespół ludzi, których potencjał możemy zainwestować zarówno w obszar produkcji dla wojska, jak i w realizowane wraz z partnerami strategicznymi projekty badawczo-rozwojowe. Te ostatnie wdrażamy m.in. korzystając z dofinansowania w ramach programów unijnych. Współpracujemy z Politechniką Śląską czy Polsko-Japońską Wyższą Szkołą Technik Komputerowych, ale także z międzynarodowymi gigantami, takimi, jak Oculus czy Samsung. Dzieląc się z nimi naszym doświadczeniem kształtujemy przyszłość wirtualnej rzeczywistości nie tylko w Polsce, ale i na świecie – podkreśla Wojciech Pazdur.

Dowodem na to, że wirtualna rzeczywistość wkracza w nowe obszary, jest projekt Reality 51 realizowany we współpracy z Wydziałem Inżynierii Biomedycznej Politechniki Śląskiej, w ramach którego powstają aplikacje przeznaczone do rehabilitacji ruchowej osób z ograniczeniami motorycznymi i rehabilitacji psychofizycznej osób cierpiących na autyzm. Dzięki Reality 51 pacjenci poddawani rehabilitacji ruchowej mogą wykonywać ćwiczenia bez bezpośredniego nadzoru rehabilitanta, ponieważ nad poprawnością wykonywanych ćwiczeń czuwa jego wirtualny odpowiednik.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.