Niemieckie władze starają się przekonać Indie do zakupu konwencjonalnych okrętów podwodnych ThyssenKrupp Marine Systems.
We wtorek z nową misją lobbystyczną udała się do Indii niemiecka minister obrony Ursula von der Leyen. Podczas spotkania z premierem Narendrą Modim i minister obrony Manoharem Parrikarem, szefowa resortu ponowiła ofertę sprzedaży sześciu konwencjonalnych okrętów podwodnych produkcji ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) dla Bhāratīya Nau Senā.
Przedstawiciel TKMS potwierdził w rozmowie RAPORT-wto przeprowadzonej podczas zeszłotygodniowych targów IMDEX Asia, że trwają rozmowy w sprawie sprzedaży Indiom sześciu jednostek typ 214 (IMDEX Asia 2015: Typ 218SG bez tajemnic, 2015-05-21; IMDEX Asia 2015: TKMS kusi Tajów, 2015-05-20). Większość okrętów miałaby powstać bezpośrednio w Indiach, choć pierwsze mogą być zbudowane w Niemczech, co pozwoli uniknąć opóźnień w ich dostawie i wprowadzaniu do służby.
Niemiecka oferta ma zakładać również przekazanie Indiom rozwiązań niezbędnych do wsparcia technicznego okrętów w okresie ich eksploatacji, a także pomoc w przypadku ewentualnej modernizacji. TKMS oferuje także pełen zakres pomocy szkoleniowej dla załóg i personelu obsługowego, a także wsparcie materiałowe, w tym dostawę części zamiennych i dokumentacji technicznej.
Nowe indyjskie okręty podwodne mają być kupione w ramach programu Project 75I (P-75I nie dla MDL, 2015-03-23). Wśród podstawowych wymagań stawianych oferentom wymienia się wyposażenie jednostek w siłownię niezależną od powietrza atmosferycznego. Jednostki mają też być zdolne do przenoszenia i odpalania pocisków manewrujących Brahmos (Udany test podwodnego BrahMosa, 2013-03-20), a także desantowania żołnierzy wojsk specjalnych.
Do najważniejszych konkurentów TKMS należy francuska grupa stoczniowa DCNS, oferująca Indiom jednostki typu Scorpène (INS Kalvari coraz bliżej, 2015-04-07) oraz południowokoreański Hyundai Heavy Industries z okrętami typu Son Won-il, które powstały na bazie niemieckich typ 214 (Hyundai powalczy w Indiach, 2015-01-19). Udział w przetargu zapowiedziały też japońskie Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation, z typem Sōryū (Indie potwierdzają zainteresowanie Soryu, 2015-03-30).