Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Multifun zwycięzcą Pomysłów z polotem

Lotnictwo cywilne, 30 maja 2015

Projekt Multifun studentów z Uniwersytetu Technicznego w Delft zdobył główną nagrodę w konkursie Airbusa Pomysły z polotem.

Zespół Multifun z Uniwersytetu Technicznego w Delft, zwycięzcy konkursu Airbusa Pomysły z polotem 2015. Od lewej: Dhamotharan Veerasamy, Ajith Moses, Sathiskumar Anusuya Ponnusami, mentor akademicki z Indyjskiego Instytutu Naukowego Dineshkumar Harursampath, Shashank Agrawal, Mohit Gupta

Zespół Multifun z Uniwersytetu Technicznego w Delft w Holandii zdobył główną nagrodę w czwartej edycji międzynarodowego konkursu dla studentów Pomysły z polotem (Fly Your Ideas), organizowanym wspólnie z UNESCO. Konkurs ma na celu zachęcenie młodego pokolenia liderów innowacji do kreowania nowych rozwiązań, które będą kształtować przyszłość branży lotniczej. Poza zdobyciem upragnionego trofeum, zwycięski zespół otrzymał główną wygraną w wysokości 30 tys. euro (ok. 123 tys. zł). Wręczono ją podczas ceremonii rozdania nagród, która odbyła się w Hamburgu (Znamy finalistów Pomysłów z polotem, 2015-05-15).

Finałowy etap konkursu odbył się na początku tego tygodnia w Hamburgu. Pięć zakwalifikowanych do ostatniego etapu zespołów zaprezentowało swoje innowacyjne koncepcje przed jury złożonym z przedstawicieli Airbusa i innych ekspertów z branży, pod przewodnictwem Charlesa Championa, wiceprezesa wykonawczego ds. technicznych w firmie Airbus.

Pięcioosobowy zespół, składający się w całości z Hindusów, był w stanie działać 24 godziny na dobę, pracując z czterech różnych lokalizacji na świecie: z Indii (Indyjski Instytut Naukowy w Bangalore), W. Brytanii (Uniwersytet City w Londynie), USA (Georgia Tech) i Holandii (Uniwersytetu Techniczny w Delft). Prowadzący bardzo sprawną i skuteczną współpracę członkowie zespołu Multifun po raz pierwszy spotkali się osobiście podczas ostatniego etapu konkursu, kiedy przedstawili najbardziej przełomową koncepcję mogącą wpłynąć na przyszłość lotnictwa.

Projekt zespołu Multifun polega na zastosowaniu kompozytowego pokrycia skrzydeł, które gromadzi energię wywołaną naturalnymi drganiami lub ugięciem skrzydeł. Włókna piezoelektryczne będą przetwarzać ruch na energię, gromadzoną w akumulatorach, będących zarazem integralnymi elementami pokrycia. Energia ta będzie używana do zasilania pomocniczych instalacji pokładowych, takich jak oświetlenie i systemy rozrywkowe. Ograniczy to zużycie energii w czasie lotu, a akumulatory mogą być także źródłem energii niezbędnej do wykonywania operacji naziemnych.

Zdobywcy drugiej nagrody, zespół Retrolley z Uniwersytetu São Paulo w Brazylii. Od lewej: mentor akademicki z Uniwersytetu São Paulo Fausto Mascia, Denise Ikuno, Lucas Otsuka, Tadeu Omae, Maki Shintate, Lucas Neumann / Zdjęcia: Airbus

Zdobywcy drugiego miejsca w konkursie, zespół Retrolley z Uniwersytetu São Paulo w Brazylii, przedstawili zupełnie inną koncepcję. Po zebraniu i przeanalizowaniu informacji od różnych przedstawicieli branży lotniczej wyszli z bardzo praktycznym i prostym pomysłem na zmniejszenie ilości odpadów wytwarzanych w czasie lotu i na skrócenie czasu potrzebnego na zebranie i posortowanie śmieci po zakończeniu lotu. System ten pozwoliłby na przyspieszenie działalności linii lotniczych, zwłaszcza w przypadku przewoźników krótkodystansowych. Zespół otrzymał nagrodę w wysokości 15 tys. euro (ok. 62 tys. zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.