Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Balice mają większą płytę postojową

Lotnictwo cywilne, 27 lipca 2015

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice została oddana do użytku nowa, północno-wschodnia część płyty postojowej dla samolotów.

Od 23 lipca 2015, kiedy do oddano użytku nową część płyty postojowej dla 5 samolotów kodu C, lotnisko w Balicach może obsługiwać na ziemi jednocześnie 22 statki powietrzne tej wielkości / Zdjęcie: MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice 23 lipca została oddana do użytku nowa, północno-wschodnia część płyty postojowej dla samolotów. Jej powierzchnia pozwala na jednoczesne parkowanie pięciu samolotów o kodzie referencyjnym C (klasy Boeing 737 lub Airbus A320), dzięki czemu na krakowskim lotnisku mogą jednocześnie być obsługiwane na ziemi 22 samoloty tej wielkości.

W ramach przebudowy zmienił się również układ całej płyty postojowej, dzięki czemu wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę parkujących samolotów i ich tankowanie. Wraz z oddawaniem do użytku kolejnych etapów rozbudowywanej infrastruktury, lotnisko będzie mogło także przyjmować duże statki powietrzne, o kodzie referencyjnym E (np. Boeing 747) i D (np. Boeing 767), na pokład których pasażerowie będą mogli się dostać z terminalu bezpośrednio przez rękawy.

Dzięki rozbudowie płyty będziemy mogli przyjąć więcej samolotów, co przekłada się na większą liczbę pasażerów (Loty z Krakowa do Izraela, 2015-07-07, 10 mln pasażerów Ryanaira w Krakowie, 2015-07-02) – podkreśla Jan Pamuła, prezes MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice. – Kolejna korzyść to poszerzenie oferty handlowej dla przewoźników, którym możemy teraz zaproponować więcej miejsc na bazowanie samolotów.

Rozbudowa płyty postojowej trwała dokładnie dwa lata. Poprzedziły ją prace przygotowawcze, czyli rozbiórka wojskowej oczyszczalni ścieków i wycinka drzew. Najwięcej czasu w trakcie budowy zabrały roboty elektryczne, prace odwodnieniowe i prace ziemne związane m. in. z formowaniem czterometrowego nasypu.

Konstrukcja nowej nawierzchni płyty postojowej ma grubość ok. 1,5 m, z czego 0,5 m to beton. Do budowy użyto go ok. 24 tys. m3. Technologia zastosowana przez wykonawcę – przesiębiorstwo Max Bögl – pozwoliła na uzyskanie bardzo wysokich wskaźników nośności nowej nawierzchni. Badania przeprowadzone przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych dowodzą, że w ciągu następnych 30 lat można na niej wykonać ok. miliona operacji lotniczych. Takie wskaźniki, czterokrotnie wyższe od przeciętnych, uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu w warstwie jezdnej betonu o wysokiej wytrzymałości.

Prace budowlane były realizowane w samym sercu czynnego lotniska, pomiędzy ciągle poruszającymi się samolotami. Teren, na którym prowadzona była rozbudowa z każdej strony był otoczony czynnymi drogami kołowania. Wymagało to odpowiedniej organizacji robót oraz ścisłej współpracy wykonawcy ze służbami portu – operacyjnymi, energetycznymi, eksploatacyjnymi oraz Służbą Ochrony Lotniska, a także kontrolerami ruchu lotniczego PAŻP.

Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu Port Lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. Koszt prac wyniósł ponad 43 mln zł, z czego niemal 18 mln stanowiło dofinansowanie unijne. Rozbudowa płyty postojowej jest częścią realizowanego obecnie w MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice wielkiego programu inwestycyjnego, obejmującego także rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego, budowę nowej stacji kolejowej oraz kładki łączącej parking wielopoziomowy z nową częścią terminalu i hotelem i nową stacją kolejową, przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz modernizację dróg kołowania.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.