Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Opóźnienie Globala 7000

Lotnictwo cywilne, 03 sierpnia 2015

Bombardier anonsował późniejsze wprowadzenie na rynek nowego odrzutowca klasy biznes, Global 7000.

Nowy biznesjet Bombardiera, Global 7000, pojawi się na rynku z dwuletnim opóźnieniem / Rysunek: Bombardier

Kolejny z potentatów rynku lotniczego, Bombardier, ogłosił, że jeden z jego najnowszych samolotów wejdzie do eksploatacji z dużym opóźnieniem. Tym razem kwestia dotyczy jednak nie wojskowego statku powietrznego, jak w przypadku Embraera (Opóźnienie KC-390, 2015-07-31), ale odrzutowca klasy biznes Global 7000. Samolot ten miał być odpowiedzią na konkurencyjne konstrukcje Dassault (Falcon 5X i 8X, Paris Air Show 2015: Premiera Falcona 8X, 2015-06-15) i Gulfstreama (G650, G650ER lot dookoła świata, 2015-02-20).

Co ciekawe, w maju ub. r. Kanadyjczycy z wielką pompą anonsowali rozpoczęcie produkcji pierwszych głównych zespołów do w/w samolotów (Ruszyła produkcja nowych Bombardierów, 2014-05-13). Global 7000 miał być dostępny już w przyszłym roku. Obecnie nowy szef Bombardiera, Allan Bellemare poinformował, że z powodu niesprecyzowanych zmian konstrukcyjnych wejście Globala 7000 do eksploatacji przesunie się na drugą połowę 2018.

Samolot ma mieć czterosekcyjną kabinę i skrzydło o nowoczesnej konstrukcji, zoptymalizowane zarówno dla warunków przelotowych, jak i startu z lotnisk o krótkich pasach. Zdaniem Bellemare’a to główna przyczyna opóźnienia programu. Mimo tego realizowany jest montaż pierwszego prototypu Globala 7000, a trzy kolejne samoloty przedseryjne są w różnych stadiach montażu i produkcji. Szef Bombardiera nie podał jednak żadnych szczegółów dotyczących innego odrzutowca z tej rodziny – Global 8000, który miał pojawić się na rynku w 2017.

Zmiana harmonogramu związanego z Globalem 7000 to kolejna w br. zła wiadomość dla akcjonariuszy kanadyjskiego przedsiębiorstwa. W styczniu ogłoszono wstrzymanie na czas nieokreślony prac na Learjetem 85. Natomiast kilka miesięcy temu postanowiono zmniejszyć tempo produkcji odrzutowców klasy biznes Global 5000/6000 z 80-85 rocznie do 50-60, motywując to malejącym zapotrzebowaniem na rynkach w ChRL, Rosji i Ameryce Łacińskiej.

Wiadomo jednak, że w/w posunięcia związane są z przekroczeniem kosztów związanych z opracowaniem nowych samolotów komunikacji regionalnej z rodziny CSeries. Obecnie wszystkie wysiłki Kanadyjczyków skupiają się na zdobyciu nowych zamówień na CS100 i CS300 (Paris Air Show 2015: Debiut CSeries, 2015-06-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.