Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prace nad nowym Tigerem

Lotnictwo wojskowe, 24 sierpnia 2015

OCCAR zleciła Airbus Helicopters rozpoczęcie prac studialnych nad nową wersją śmigłowca uderzeniowego Tiger.

Nowa wersja śmigłowca uderzeniowego Airbus Helicopters Tiger ma wejść do eksploatacji w ciągu następnej dekady / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

OCCAR (Europejska agencja współpracy zbrojeniowej) zleciła Airbus Helicopters przeprowadzenie prac studialnych związanych z opracowaniem nowej wersji śmigłowca uderzeniowego, określanej jako Tiger Mk 3. W pierwszej kolejności zdefiniowane zostaną założenia dotyczące przeżywalności, obsługi technicznej, zdolności operacyjnych, z dużym naciskiem na zmniejszenie kosztów użytkowania. Na tej podstawie, a także na bazie doświadczeń z operacji prowadzonych w Afganistanie, Libii i Mali, stworzony zostanie program kompleksowej modernizacji śmigłowca w połowie okresu eksploatacji (ang. mid-life upgrade).

Siły zbrojne krajów użytkujących Tigery – Australii, Francji, Hiszpanii i Niemiec – będą mogły następnie określić, jakie uzbrojenie, wyposażenie i zdolności wybiorą dla swoich śmigłowców. Planuje się, że dostawy nowych Tigerów rozpoczną się w następnej dekadzie, po uzgodnieniu wymagań poszczególnych operatorów i zakończeniu prac rozwojowych.

Obecnie eksploatowane są 4 różne wersje Tigerów. Niemcy używają Unterstützungshubschrauber Tiger (UHT, przeciwpancerny / wsparcia ogniowego), będący jedynym wariantem bez działka zabudowanego pod kadłubem, ale z głowicą obserwacyjną nad wirnikiem nośny. Francja i Hiszpania zamówiły początkowo Tigery Hélicoptère d'Appui et de Protection (HAP, śmigłowiec wsparcia i osłony), które następnie zmodernizowano do standardu Hélicoptère d'Appui-Destruction (HAD, śmigłowiec wsparcia i uderzeniowy, Hiszpania odbiera Tigre HAD-E i NH90, 2014-12-22, Tigre HAD Block 2 dla ALAT, 2014-12-11). Australijczycy mają w wyposażeniu wiropłaty oznaczone jako Armed Reconnaissance Helicopter (ARH), będące modyfikacją wersji HAP (Cd. problemów australijskich pilotów, 2015-08-11). Śmigłowce francuskie i niemieckie mają 80% wspólnych części (Modernizacja symulatorów Tigerów, 2015-02-12). W przypadku innych wersji stopień unifikacji jest znacznie mniejszy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.