Prywatne przedsiębiorstwo XTI Aircraft zbiera fundusze na produkcję lekkiego pasażerskiego pionowzlotu TriFan 600.
Nowy samolot lekki TriFan 600, w dość nietypowej konfiguracji został zaprojektowany przez amerykańskie prywatne przedsiębiorstwo XTI Aircraft. Jest to 6-miejscowy kompozytowy średniopłat z klasycznym usterzeniem i podwoziem trójkołowym, napędzany dwoma silnikami turbinowymi o łącznej mocy ok. 2600 KM, które poruszają trzy otunelowane śmigła. Dwa z nich zabudowane są w skrzydłach, a trzecie – w tylnej części kadłuba. Wyposażenie awioniczne ma umożliwiać wykonywanie lotów w warunkach IFR z załogą jednoosobową.
Podczas pionowego startu i lądowania wszystkie trzy śmigła będą skierowane poziomo, wytwarzając ciąg niezbędny do wykonania danej operacji. Po starcie śmigła zabudowane w skrzydłach będą przestawiane w położenie pionowe, dzięki czemu wytworzą ciąg umożliwiający lot postępowy. Natomiast trzecie śmigło, w niezmienionym położeniu, zostanie odłączone od silników i osłonięte pokrywą, poprawiającą aerodynamikę samolotu.
TriFan 600 ma być zdolny do wykonywania lotów na wysokości ponad 9100 m, z prędkością ok. 630 km/h, którą rozwinąć ma już w 90 s po starcie. Czas wznoszenia na w/w wysokość wynosić ma 11 minut. Zasięg obliczeniowy samolotu to 1500-2200 km, w zależności od liczby pasażerów.
Najważniejszą zaletą TriFana 600 ma być zdolność operowania z niewielkich helipadów, położonych w pobliżu budynków. Samolot przeznaczony będzie do lotów rekreacyjnych, biznesowych i transportu medycznego. Jego cena szacowana jest na kilkanaście mln USD.
Pomysłodawcami TriFana 600 jest grupa weteranów przemysłu lotniczego – b. prezes AVX Aircraft David Brody (Latający samochód dla Pentagonu, 2010-07-14), b. wiceprezes Sikorsky’ego Jeff Pino (Lockheed Martin kupuje Sikorsky Aircraft, 2015-07-20), b. szef inżynierów Adam Aircraft, biorący też udział w programie Piper Jet, Dennis Olcot (A700 w 2010, 2008-10-08, Nowy PiperJet, 2010-10-21) i Charlie Johnson, b. prezes Cessny (Citation M2 może operować w górach, 2015-08-14). Obecnie prowadzą oni rozmowy z potencjalnymi dostawcami zespołu napędowego i układu sterowania lotem fly-by-wire. Do pełni szczęścia brakuje im także kapitału, w wysokości 50 mln USD (ok. 185 mln zł), którą zamierzają zebrać dzięki finansowaniu społecznościowemu od internautów. Wspomniana kwota pozwoli na zbudowanie prototypów TriFana 600, przeprowadzenie procesu certyfikacyjnego i rozpoczęcie produkcji seryjnej.