Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wodowanie JS Kaga

Marynarka wojenna, 28 sierpnia 2015

Wczoraj w Jokohamie ochrzczono i zwodowano japoński śmigłowcowiec, JS Kaga.

Wczoraj w Jokohamie zwodowano i ochrzczono JS Kaga (DDH 184), drugi japoński śmigłowcowiec typu Izumo. Jednostka wejdzie do służby w 2017 / Zdjęcie: MO Japonii

Na terenie Yokohama Shipyard Isogo Works miała wczoraj miejsce ceremonia chrztu i wodowania japońskiego śmigłowcowca JS Kaga (DDH 184) – drugiej jednostki typu Izumo. Udział w uroczystości wzięli przedstawiciele głównego producenta okrętu i podwykonawcy, a także reprezentanci ministerstwa obrony Japonii.

JS Kaga jest drugim okrętem w historii marynarki wojennej Japonii, nazwanym ku czci dawnej japońskiej prowincji, której tereny obecnie wchodzą w skład prefektury Ishikawa. Pierwszą jednostką był lotniskowiec floty cesarskiej, który pełnił służbę w latach 1928-1942.

Okręt wziął udział w Bitwie o Midway, podczas której został poważnie uszkodzony. Dowództwo japońskiej floty obawiało się, że jednostka zostanie przejęta przez wojska amerykańskie, w związku z czym zaecydowano o jej zatopieniu. Lotniskowiec poszedł na dno, ostrzelany przez własne niszczyciele.

Stępkę pod JS Kaga położono jesienią 2013. W czerwcu br. producent okrętu poinformował, że jego budowa postępuje zgodnie z planem, a terminarz wodowania i rozpoczęcia pierwszych testów nie jest zagrożony (Postępuje budowa drugiego Izumo, 2015-06-25). W najbliższych miesiącach na pokładzie JS Kaga prowadzone będą prace wykończeniowe. Zamontowane zostanie również wyposażenie pokładowe. Próby morskie japońskiego śmigłowcowa powinny rozpocząć się w 2016. Rok później jednostka wejdzie do służby.

JS Kaga uzupełni wówczas w linii pierwszą z jednostek typu Izumo, JS Izumo (DDH 183), którą przyjęto do służby wiosną br. (Izumo w linii, 2015-03-25). Śmigłowcowiec budowano w Jokohamie od stycznia 2012. Zwodowano go w sierpniu 2013, a rok później rozpoczęto pierwsze testy morskie (Próby Izumo, 2014-10-01).

Według dowództwa Japońskich Morskich Sił Samoobrony śmigłowcowce typu Izumo budowane są przede wszystkim z myślą o służbie na wodach morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej. Będą używane m.in. podczas misji reagowania kryzysowego, a także jako okręty dowódcze, wspierające działania większych zgrupowań jednostek japońskiej floty.

Nowe japońskie śmigłowcowce wypierają do 27 tys. t. Mają 248 m długości i 38 m szerokości. Rozwijają do 30 w. Na ich uzbrojenie składają się wyrzutnie systemu obrony powietrznej rodziny RIM-116 Rolling Airframe Missile (RAM) i stanowiska obrony bezpośredniej Phalanx CIWS. Z pokładu lotniczego mogą operować m.in. śmigłowce ZOP SH-60J/K Seahawk i MCH-101 (Przeciwminowy MCH-101 dla Japonii, 2015-03-12), a w przyszłości także przemiennopłaty V-22B Block C Osprey (V-22 dla Japonii, 2015-07-15). 

Budowa śmigłowcowców typu Izumo wzbudza wiele kontrowersji w regionie. Najwięcej zastrzeżeń do planów zbrojeniowych Japońskich Morskich Sił Samoobrony ma ChRL. Władze w Pekinie obawiają się, że japońskie okręty zostaną przystosowane również do wspierania operacji desantowych, co w przyszłości mogłoby mieć duży wpływ na losy japońsko-chińskich sporów terytorialnych, prowadzonych na wodach Morza Wschodniochińskiego, których przedmiotem są wyspy Senkaku/Diaoyu (Japonia zwiększy budżet obronny, 2015-08-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.