Wczoraj na lotnisku w Jämsä odbył się oblot pierwszego zmodernizowanego przez Patrię samolotu szkolno-bojowego Hawk 51. Zmiany polegają na wykorzystaniu nowych elementów awioniki, w tym zamontowaniu szklanego kokpitu.
Fińskie wojska lotnicze zleciły zmodernizowanie 30 z 49 posiadanych Hawków Mk51/51A, na mocy porozumienia z grudnia 2006. Prace mają doprowadzić do uzyskania lepszego efektu szkoleniowego - podstawowym myśliwcem wielozadaniowym Ilmavoimat są wprowadzone 12 lat temu nowoczesne F/A-18 C/D. Tymczasem otrzymywane od 1980 samoloty szkolne modelu Mk51 (w latach 1993-1994 pozyskano dodatkowo kilka maszyn Mk51A, jako wypełnienie luki po utraconych w trakcie eksploatacji Mk51), odpowiadają wyposażeniem starszym typom samolotów bojowych. W związku z tym część misji treningowych można było wykonywać wyłącznie na samolotach bojowych.
Wprowadzone przez Patrię zmiany polegają na zamontowaniu wielofunkcyjnych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych oraz wymienieniu i doposażeniu awioniki, głównie pod kątem zwiększenia możliwości planowania i rejestracji misji.
Finowie mają nadzieję, że zmodernizowane Hawki przyciągną ewentualnych, zagranicznych klientów, chętnych do szkolenia w Nordic Pilot Training Centre, tworzonym przez Patrię, w oparciu o bazę wojsk lotniczych w Kauhava (zobacz: Fińskie centrum szkolenia).
Program modernizacji 25-letnich Hawków jest równocześnie podstawą fińskiej propozycji na samolot LITF dla Sił Powietrznych RP. Natomiast zakupione niedawno w Szwajcarii 18 egz. maszyn modelu Mk.66, pozostaną w Finlandii, jako gwarancja przedłużenia okresu wykorzystywania floty miejscowych Hawków do ok. 2017.