Samoloty tego typu zostały zakwalifikowane do finalnego etapu przetargu na samolot wielozadaniowych brazylijskich wojsk lotniczych, w ramach programu F-X2. Força Aérea Brasileira (FAB) odrzuciła propozycje Eurofightera, F-16 i Su-35.
Wybór jest potwierdzenie spełnienia przez 3 konstrukcje wstępnie sformułowanych wymogów sztabu FAB, które zostały ogłoszone w czerwcu 2008. Odnosi się to do warunków taktyczno-technicznych, ceny, jak i konieczności przekazania technologii, wraz z całkowitym lub częściowym przeniesieniem produkcji do Brazylii (dotyczyć to ma płatowców, silników i części podzespołów, które mają być budowane w zakładach Embraera).
Pierwszy wybór otworzy drogę do przekazania producentom bardziej precyzyjnie sformułowanych wymogów i przygotowania przez nich szczegółowych odpowiedzi, które staną się podstawą do negocjacji.
Wybór zwycięzcy ma nastąpić w przyszłym roku. Pierwsze z zamówionych wstępnie 30 samolotów, powinny trafić do odbiorcy w 2014, by rozpocząć zastępowanie wykorzystywanych obecnie 122 egz. Mirage 2000, F-5M i szturmowych A-1M (AMX) (zobacz: W Brazylii ruszy przetarg na samoloty wielozadaniowe). Docelowo w grę wchodzi całkowita wymiana samolotów bojowych FAB.