Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ograniczenia afgańskich MD 530F

Lotnictwo wojskowe, 30 września 2015

Afgańscy piloci narzekają na słabe osiągi śmigłowców MD 530F. Amerykanie są przeciwnego zdania.

Według dowódcy eskadry wyposażonej w MD-530F śmigłowce te nie nadają się do eksploatacji w trudnym klimacie i warunkach terenowych Afganistanu / Zdjęcie: US Air Force

Kilka dni temu formacja śmigłowców MD 530F i Mi-17 wojsk lotniczych Afganistanu wyruszyła z bazy w międzynarodowym porcie lotniczym w Kabuluim. Hamida Karazja, aby wziąć udział w operacjach na terenie prowincji Helmand. Do zadań pierwszych z w/w wiropłatów, noszących nazwę Jengi (wojownik) należeć ma eskorta konwojów, rozpoznanie i bezpośrednie wsparcie lotnicze. Jak mówi oficer prasowy afgańskich wojsk lotniczych płk Bahadur, MD-530F mają bardzo dobrą manewrowość i niskie zużycie paliwa. Są bardzo skuteczne podczas operacji na terenie kraju.

Jednak dowódca eskadry wyposażonej w 16 MD 530F, płk Kalandar Szach Kalandari ma przeciwne zdanie. W wywiadzie udzielonym New York Times twierdzi, że ten śmigłowiec to kompletne nieporozumienie. Szczerze mówiąc, nie wiem dlaczego mamy te śmigłowce tutaj. Według niego Jengi operujące latem z lotniska w Kabulu z pełnym ładunkiem uzbrojenia i paliwa nie są w stanie wznieść się na 2130 m – 2440 m. To za mało, aby przelecieć nad górami otaczającymi stolicę Afganistanu, która leży na wysokości ponad 1800 m n. p. m. – mówi jeden z najbardziej doświadczonych afgańskich pilotów. Rzeczywisty promień działania śmigłowca to nieco ponad 150 km.

[MD 530F] nie lata bezpiecznie, silnik jest zbyt słaby, śmigło sterujące wadliwe, a śmigłowiec nie jest opancerzony. Jeżeli musimy zniżyć się, znajdziemy się w zasięgu ognia przeciwnika i możemy tego nie przetrwać. Jeżeli wzniesiemy się wyżej, nie widzimy przeciwnika – dodaje płk Kalandari. Piloci narzekają też na uzbrojenie – parę 12,7-mm wkm FN Herstal HMP 400, umieszczonych w zasobnikach na burtach kadłuba. Zacinają się – twierdzi jeden z afgańskich lotników.

Amerykanie uważają, że Jengi jest najlepiej dopasowany do potrzeb afgańskich lotników, ponieważ jest łatwy w pilotażu i obsłudze. Śmigłowce tego typu wzięły już udział w pierwszych misjach bojowych w sierpniu, które według oficjalnych czynników, zakończyły się sukcesem (Pierwsza misja afgańskich MD-530F, 2015-08-12).

Zdaniem doradców z USA, minie wiele lat, zanim Afgańczycy nauczą się pilotować naszpikowane elektroniką wyspecjalizowane śmigłowce bojowe. Należy też pamiętać, że koszt ich eksploatacji jest bardzo wysoki. [Afgańczycy] walczą przeciwko talibom wyposażonym w półciężarówki z km. Jakie [nowoczesne] technologie są im do tego potrzebne? – pyta ppłk James Abbott, doradca z US Air Force. Według niego najwięcej słów krytyki na MD 530F pada ze strony pilotów, którzy latali wcześniej śmigłowcami wyprodukowanymi w b. ZSRR. Wyszkoliliśmy już instruktorów i mechaników dla potrzeb eskadry wyposażonej w MD 530F. Młodzi piloci uwielbiają je – podkreśla płk Abbott.

Niedawno jeden z Jengi rozbił się, gdy jego załoga, złożona z amerykańskiego instruktora i afgańskiego ucznia próbowała przelecieć na przełęczą Lataband, leżącą na wysokości 2500 m n. p. m. Po lądowaniu problemy ze śmigłem sterującym i niewielka masa MD 530F spowodowały, że wiropłat przewrócił się na bok pod wpływem wiatru. Lotnicy nie odnieśli obrażeń i zdołali ewakuować się z kabiny. Następnie śmigłowiec zsunął się po górskim zboczu i spadł w przepaść, całkowicie rozbijając się.

Według płka Kalandariego zdarzenie to najlepiej pokazuje ograniczenia śmigłowca. Kiedy moi piloci latają [Jengi], tylko bóg i ja wiemy, przez co przechodzą. Ale nawet ja nie wiem, czy powrócą [do bazy]­ – mówi płk Kalandari.

Po wybuchu konfliktu na Ukrainie afgańskie lotnictwo boryka się też z brakiem części zamiennych do śmigłowców Mi-35. Z 5 tylko jeden jest w stanie zdatnym do lotu, ale nie potrwa to długo – podkreśla płk Kalandari. W celu rozwiązania tego problemu dozbrojono niektóre Mi-17, lecz ich eksploatacja jest utrudniona, także ze względu na niewystarczający zapas części. W dodatku afgańskie VIP-y często używają ich jako środka transportu na terenie kraju.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.