Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot SkiGull

Lotnictwo cywilne, 01 grudnia 2015

Najnowsza konstrukcja Burta Rutana wzbiła się w powietrze.

SkiGull w locie. Zwraca uwagę wypuszczone podwozie o nietypowej konstrukcji / Zdjęcie: Burt Rutan

Łódź latająca SkiGull jest już 47. statkiem powietrznym skonstruowanym przez słynnego Burta Rutana (Zmodernizowany Boomerang Rutana, 2012-10-12). Po raz pierwszy samolot wzbił się w powietrze 24 listopada, z lotniska Coeur d’Alene, w stanie Idaho.

Lot trwał niespełna 2 h. Ze względów bezpieczeństwa ograniczono prędkość do ok. 150 km/h, a wysokość lotu – do 2440 m. W trakcie oblotu pilot Glenn Smith sprawdził podstawowe własności aerodynamiczne samolotu w konfiguracji przelotowej, z wypuszczonym podwoziem. Jego zdaniem SkiGull dobrze reaguje na stery i jest przewidywalny podczas pilotażu.

Najbardziej niezwykłym elementem SkiGull – jednosilnikowej łodzi latającej, zbudowanej w układzie górnopłata z usterzeniem T – jest podwozie. Składa się ono z dwóch goleni sprężystych, zabudowanych w pływakach, umieszczonych po bokach kadłuba. Tak niezwykłe rozwiązanie ma umożliwić SkiGull operowanie nie tylko z wody, ale także z plaży, śniegu, czy lotnisk o nawierzchni nieutwardzonej.

Jak podał Rutan, jego najnowszy samolot jest niezwykle ekonomiczny. Używany do napędu SkiGull silnik Rotax 912iS zużył podczas pierwszego lotu zaledwie 11,5 l benzyny Swift 94 MON. Innymi zaletami są niski poziom hałasu odczuwanego przez lotników, doskonała widoczność z kabiny i duży przedział bagażowy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.