Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

System samoobrony dla czołgu Altay

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 03 grudnia 2015

Turecki SSM podpisał z Aselsanem umowę na rozwój aktywnego systemu obrony pojazdów przeznaczonego dla czołgu podstawowego Altay.

Elementy podsystemu hard-kill systemu aktywnej obrony pojazdu Aselsan Akkor: podwójna, kierowana, szybkoobrotowa wyrzutnia, której efektor zwalcza nadlatujący pocisk ukierunkowaną siłą wybuchu. Tureckie rozwiązanie jest bardzo zbliżone ideowo do południowokoreańskiego asop rozwijanego dla czołgu K2, choć SSM deklaruje, że Aselsan rozwijał Akkor bez współpracy z zagranicznymi przedsiębiorstwami. Podobny system LEDS-150 oferuje też szwedzki Saab. Był prezentowany na makietach polskich wozów wsparcia bojowego/ogniowego

30 października Savunma Sanayii Mustesarliginin (SSM, PodsekretariatPrzemysłu Zbrojeniowego) poinformował o podpisaniu z koncernem Aselsan umowy o wartości 54 mln EUR (231 mln zł), obejmującej prace badawczo-rozwojowe i badania państwowego nowego aktywnego systemu obrony pojazdów (asop) Akkor. W ramach kontraktu powstaną dwa prototypy systemu, którego makieta została po raz pierwszy pokazana na targach uzbrojenia IDEF w Stambule w maju 2015.  

Akkor łączy w sobie cechy aktywnego systemu samoobrony pojazdów jednocześnie zwalczającego nadlatujące pociski (określane w zachodniej literaturze mianem hard-kill) oraz zakłócającego i obezwładniającego układy ich naprowadzania (soft-kill). Choć Akkor był od początku było rozwijany dla czołgu Altay (Silniki Altaya produkowane lokalnie, 2014-08-14; Prezentacja prototypu czołgu Altay, 2012-11-22), to SSM podkreśla, że turecki asop jest modułowym i da się go zamocować na dowolnym pojeździe. Stąd też prezentacja na IDEF nie na pojeździe gąsienicowym, ale kołowym transporterze opancerzonym Otokar Arma 6x6 (IDEF 2013: Nowości Otokara, 2013-05-09).

Turecki asop Akkor jest systemem modułowym i w przyszłości będzie można go zamocować na dowolnym pojeździe. Stąd też prezentacja na IDEF nie na pojeździe gąsienicowym, ale kołowym transporterze opancerzonym Otokar Arma 6x6. Na zdjęciu dobrze widoczne dwa z czterech radarów wyszukiwania i śledzenia / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Akkor składa się z centralnej jednostki sterującej, wyposażonego w panel kontroli i zobrazowania, z podsystemu soft-kill wyposażonego w system wykrywania opromieniowania wiązką laserową i wyrzutnie granatów dymnych oraz podsystemu hard-kill z czterema radarami wyszukiwania i śledzenia z antenami ścianowymi obejmującymi przestrzeń 360° dookoła pojazdu, jak też dwoma podwójnymi kierowanymi, szybkoobrotowymi wyrzutniami zwalczającymi cel ukierunkowaną siłą wybuchu.

Prace nad tureckim asop rozpoczęły się w 2008, a pierwsze próby działania radarów, jednostki sterującej i antypocisków zostały przeprowadzone w 2010. Po zakończeniu prób kwalifikacyjnych produkcja seryjna systemu Akkor powinna rozpocząć się w 2017, a zatem trafi on na 250 czołgów Altay pierwszej serii produkcyjnej. Dzięki temu Turcja będzie pierwszym państwem NATO, które oficjalnie zamierza wprowadzić do wyposażenia systemy aktywnej ochrony pojazdów na swoje podstawowe wozy bojowe.

Akkor jest bardzo zbliżony konstrukcyjnie do południowokoreańskiego asop rozwijanego dla czołgu K2 (Zamówienie na seryjne K2 Black Panther, 2014-12-30). Jednak SSM deklaruje, że Aselsan rozwijał system bez współpracy z jakimikolwiek zagranicznymi przedsiębiorstwami. Podobny system LEDS-150 oferuje też szwedzki Saab (Armadillo ujawniony, 2010-06-16; Arjun i LEDS-150 w wojskach pancernych Indii , 2009-02-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.