Rząd w Paryżu oficjalnie zamówił drugą transzę wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących.
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami Francja złożyła oficjalne zamówienie na kolejnych 8 wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT. Jest to druga transza kontraktu, zawartego w listopadzie ub.r., opiewającego na 12 statków powietrznych tego typu (Francja zamawia MRTT, 2014-11-21).
Pierwszy MRTT, którego zakup potwierdzono w czerwcu, zostanie przekazany Armee de l’Air (wojskom lotniczym) w 2018. Drugi dołączy do niego rok później. Pozostałe trafią do rąk francuskich lotników w tempie 1-2 samolotów rocznie, do 2025.
Francuskie MRTT, napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 700, zostaną wyposażone zarówno w sztywny podkadłubowy przewód do podawania paliwa, jak i podskrzydłowe zasobniki z przewodami elastycznymi. W kabinie pasażerskiej będą mogły przewieźć maksymalnie 271 osób. Wersja ewakuacji medycznej ma mieścić 10 modułów do intensywnej terapii i 88 pasażerów.
Dotychczas Airbus Defence and Space zebrał zamówienia od 7 krajów na 49 MRTT, z których dostarczono 26. Do końca października wylatały one ponad 56 400 godzin, wykonując 14 220 cykli startów i lądowań. Ich użytkownikami są Australia (Tankowce od koalicjantów, 2015-12-10), Arabia Saudyjska (Transatlantycki przelot saudyjskich MRTT, 2014-06-11), W. Brytania i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Na odbiór samolotów, oprócz Francji, oczekują Republika Korei i Singapur (A330 MRTT zwycięża w Korei, 2015-07-01).