Według nieoficjalnych doniesień Niemcy noszą się z zamiarem opracowania następcy samolotu uderzeniowego Tornado.
Agencja Reuters donosi, że nasi zachodni sąsiedzi zamierzają rozpocząć w przyszłym roku prace studialne dotyczące następcy samolotu uderzeniowego Tornado. W zdefiniowaniu nowych zdolności bojowych mają pomóc im inne kraje europejskie – najprawdopodobniej W. Brytania i Włochy, które także eksploatują samoloty tego typu (Pierwszy zmodernizowany Tornado dla Włoch, 2013-05-10).
Nie wiadomo na razie, czy następca Tornado będzie załogowym czy bezzałogowym statkiem powietrznym. Według dokumentów niemieckiego resortu obrony możliwe jest skonstruowanie samolotu pilotowanego opcjonalnie i eksploatowanie obydwu wersji zależnie od bieżących potrzeb.
Jednocześnie rząd w Berlinie rozważa możliwość wydłużenia służby samolotów Tornado do połowy lat 2030. Obecne plany zakładają ich wycofanie w połowie następnej dekady. Jednak cytowany przez Reutersa rzecznik Ministerstwa Obrony Niemiec stwierdził, że wspomniany na wstępie dokument musi być uzgodniony z innymi resortami.
Obecnie Luftwaffe (niemieckie wojska lotnicze) mają na stanie 66 Tornado, w wersjach IDS (uderzeniowej) i ECR (rozpoznawczej i walki elektronicznej). Obecnie są one sukcesywnie modernizowane do wersji ASSTA 3.1. Prace obejmują zabudowanie układu ostrzegającego przed opromieniowaniem radarowym, nowych wyrzutników flar i dipoli, kolorowych wskaźników wielofunkcyjnych, umożliwiających oglądanie obrazów rejestrowanych przez zasobnik celowniczy, map cyfrowych, zapożyczonych od Eurofightera, cyfrowych rejestratorów audio i wideo oraz radiostacji Saturn i łącza informacyjnego MIDS / Link 16. Niemieckie Tornada są też przystosowane do przenoszenia 227-kg bomb kierowanych laserowo GBU-54 JDAM (Oblot zmodernizowanego Tornado, 2012-02-10).
Ostatnie samoloty zmodernizowane do wersji ASSTA 3.1 zostaną przekazane Luftwaffe w 2018. Doposażenie niemieckich Tornado połączono z remontem struktury, który umożliwi pozostawienie ich w służbie po 2025.
Według najnowszych informacji BBC News tylko 29 z 66 niemieckich Tornado jest w stanie zdatnym do lotu. W ub. r. Luftwaffe miały 38 zdatnych do działania samolotów tego typu, z 89 znajdujących się na stanie. Przyczyną problemów był, podobnie jak w przypadku brytyjskich Tornado, brak różnych części zamiennych (Tornada RAF bez części zamiennych?, 2015-08-10, Tornado z częściami z drukarki 3D, 2014-01-05).
Niedawno Berlin zadeklarował, że wesprze wysiłki koalicji w walce z islamistami na terenie Iraku i Syrii, wysyłając do akcji 6 Tornado, które od stycznia 2016 mają wykonywać zadania rozpoznawcze. Pierwsza para już stacjonuje w bazie Incirlik i wykonała loty zapoznawcze (Pierwsza misja Aquitaine, 2015-12-21, SCALP przeciwko islamistom, 2015-12-16, HMS Defender dołączył do grupy CdG, 2015-12-16, Kontrowersje wokół zestrzelenia Su-24M, 2015-11-29, Francuzi w RAF Akrotiri?, 2015-11-24). Podczas przebazowania samoloty pobierały paliwo z niemieckiego tankowca A310 MRTT, który także operuje z Turcji, podając paliwo innym sojuszniczym statkom powietrznym (Niemcy dołączają do MMF, 2015-12-03).