Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kontrowersje wokół brytyjskich P-8A

Lotnictwo wojskowe, 28 grudnia 2015

Opozycja krytykuje zakup morskich samolotów patrolowych P-8A Poseidon przez rząd w Londynie.

Brytyjskie P-8A nie będą przystosowane do przenoszenia torped Sting Ray i pocisków Storm Shadow, ani też pobierania paliwa z wielozadaniowych transportowców-tankowców Voyager / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Sprawa zakupu morskich samolotów patrolowych Boeing P-8A Poseidon dla Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii) budzi coraz gorętsze dyskusje wśród miejscowych polityków. Decyzja o nabyciu 9 statków powietrznych tego typu, ujawniona pod koniec listopada, spotkała się z ogólną aprobatą, ponieważ dzięki niej przywrócone zostaną zdolności do śledzenia i zwalczania nieprzyjacielskich okrętów podwodnych, utracone po zezłomowaniu Nimrodów MRA.4. Wstępnie zakłada się, że P-8A mają być zdolne do działania w 2019-2020 (Brytyjskie zbrojenia, 2015-11-23).

Jednak obecnie mówi się, że zestaw uzbrojenia przeznaczony dla brytyjskich Poseidonów będzie zbyt ubogi. Samoloty nie będą przystosowane do przenoszenia lekkich torped Sting Ray, ani też pocisków manewrujących Storm Shadow. Według ministra obrony Philipa Dunne’a P-8A zostaną wprowadzone do służby bez żadnych znaczących modyfikacji, co pozwoli na zgłoszenie przez nie zdolności operacyjnej tak szybko, jak to możliwe. Obecnie nie ma żadnych planów, co do uzbrojenia ich w torpedy Sting Ray, czy pociski Storm Shadow. Być może w przyszłości Poseidony zostaną przystosowane do przenoszenia brytyjskiego uzbrojenia – stwierdził minister Dunne.

Kolejną kwestią jest brak możliwości tankowania P-8A przez brytyjskie Voyagery (Trójstronne ćwiczenia w USA, 2015-12-11, Harriery tankują z Voyagera, 2014-10-16). Poseidon jest przystosowany do pobierania paliwa za pośrednictwem przewodu sztywnego, natomiast Voyager może podawać paliwo wyłącznie przy pomocy przewodów elastycznych. Resort obrony uważa, że nie jest to problemem, ponieważ zapas paliwa, jakim dysponuje P-8A umożliwia mu wykonywanie wszystkich misji, jakie RAF przewidują dla samolotów tego typu.

Według danych producenta Poseidon, który jest połączeniem kadłuba pasażerskiego Boeinga 737-800 ze skrzydłami 737-900, może pomieścić w zbiornikach 34 096 kg nafty, co pozwala mu na przeniesienie uzbrojenia o masie 4500 kg na odległość 2222 km, patrolowanie wyznaczonego obszaru przez 4 h, a następnie powrót do bazy. Całkowita długotrwałość w/w misji to 9,5 h (Pierwsza eskadra P-8I, 2015-11-18, Zamówienie na kolejne P-8A, 2015-08-30).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.