Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Problemy z samolotami SAAF

Lotnictwo wojskowe, 31 marca 2016

Wojska lotnicze RPA rozważają uziemienie wielozadaniowych Gripenów lub szkolnych Hawków, z powodu braku funduszy na ich eksploatację.

Z powodu braku funduszy na zakup części zamiennych do Hawków SAAF musiały dokonać kanibalizacji aż 7 samolotów tego typu / Zdjęcie: MO RPA

Zmniejszenie kwoty przyznanej South African Air Force (SAAF, wojskom lotniczym Republiki Południowej Afryki) na rok budżetowy 2016/2017 o 10%, połączone ze spadkiem wartości randa, może spowodować, że jedna z eskadr wchodzących w ich skład zostanie rozwiązana. Pod uwagę bierze się zakończenie działalności 2. eskadry, wyposażonej w wielozadaniowe Gripeny lub 85. Szkoły Lotnictwa Bojowego, mającej na stanie samoloty szkolenia zaawansowanego Hawk Mk. 120. W drugim przypadku oznaczać to będzie wycofanie ze służby 24 samolotów, eksploatowanych przez zaledwie 10 lat.

Sytuację pogarsza fakt, że za części zamienne do obydwu w/w typów trzeba płacić w dolarach amerykańskich lub funtach szterlingach, a w ub. r. wartość randa względem dolara czy euro spadła o 30%. Obecna sytuacja jest pokłosiem krótkowzroczności południowoafrykańskiego resortu obrony. Przy zawieraniu kontraktu na zakup Hawków postanowiono zakupić jak najmniejszą ilość części zamiennych, aby obniżyć cenę samolotów do minimum. W efekcie SAAF nie mają ani części zamiennych, ani pieniędzy, aby je kupić.

Nie chodzi tu bynajmniej o małe kwoty. Według południowoafrykańskich mediów np. fotel wyrzucany Martin Baker Mk. 10, zabudowany w Hawku Mk. 120,  kosztuje 14 mln randów (3,56 mln zł). Z tego powodu służby techniczne SAAF musiały dokonać kanibalizacji aż 7 samolotów, z których 3 spisano ze stanu z powodu poważnych wypadków.

Kolejnym problemem jest permanentny brak pilotów. Gdy kupowano Hawki, zakładano, że roczny nalot 24 samolotów wyniesie ok. 4 tys. h. Obecnie, gdy zaledwie 7 lotników SAAF ma uprawnienia do ich pilotowania, przewiduje się, że wylatają oni 560 h rocznie.

Jeszcze gorzej ma się sprawa z Gripenami. Z 26 samolotów połowa jest zmagazynowana, a 2. eskadra liczy zaledwie 5 lotników. W ub. r. 3 pilotów Gripenów zrezygnowało z kontynuowania kariery wojskowej (SAAF problemy z pilotami, 2015-10-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.