Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Naziemne tankowanie F-35B z Ospreya

Lotnictwo wojskowe, 02 maja 2016

Marines przeprowadzili naziemną próbę przetaczania paliwa z przemiennopłata MV-22B Osprey do zbiorników samolotu wielozadaniowego F-35B Lightning II.

Zdolność do tankowania F-35B przez MV-22B pozwoli marines na doraźne operowanie z przygodnych lotnisk i lądowisk / Zdjęcie: US Air Force

W bazie lotniczej US Air Force Edwards w Kalifornii personel U.S. Marine Corps z eskadry VMX-22 przeprowadził po raz pierwszy próbę naziemnego tankowania samolotu wielozadaniowego F-35B Lightning II ze zbiorników przemiennopłata MV-22B Osprey.

Jest to jeden z elementów niezbędnych do wykonywania działań bojowych w przyszłości. Z taktycznego punktu widzenia zdolność do tankowania F-35B przez MV-22B na ziemi pozwoli marines na doraźne operowanie z lotnisk i lądowisk o nawierzchni nieutwardzonej, bez konieczności budowania kosztownej i skomplikowanej infrastruktury.

Operacja tankowania trwała ok. 1 h. W jej trakcie sprawdzono procedury i wyposażenie używane przez obsługę obydwu typów statków powietrznych. W dodatkowych zbiornikach, zabudowanych w ładowni Ospreya mieści się 4536 kg paliwa. Natomiast jego zbiorniki wewnętrzne mieszczą 5443 kg nafty. W razie potrzeby może być ona nie tylko zużyta przez przemiennopłat, ale także podana sojuszniczym samolotom lub śmigłowcom, za pomocą przewodu elastycznego (MV-22 Osprey na holenderskim desantowcu, 2015-10-26).

Następnym etapem prób będą operacje podawania paliwa F-35B przez MV-22B podczas lotu. Jest to szczególne ważne w przypadku operowania obydwu typów z okrętów, ponieważ zwiększa nie tylko zasięg, ale także elastyczność działania Lightninga II (Plany przezbrojenia USMC w F-35B, 2015-08-14).

Dotychczas podstawowym tankowcem jednostek UMSC wyposażonych w samoloty pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier był (i nadal jest) KC-130. Jednak może on operować tylko z lądowych dróg startowych, co jest problemem w przypadku działania eskadr marines bazujących na okrętach znajdujących się na pełnym morzu (Harrier tankuje z KC-46A, 2016-03-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.