Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Leonardo prezentuje nowy radar

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 04 maja 2016

Włoski koncern Leonardo zaprezentował nowy radiolokator dla statków powietrznych, o nazwie Osprey.

Osprey zaprezentowany został w wersji z 3 antenami fazowanymi. Każda z nich składa się z 256 modułów nadawczo-odbiorczych na bazie azotku galu

Wczoraj w Londynie odbyła się publiczna prezentacja nowego pokładowego radiolokatora z anteną fazowaną, noszącego nazwę Osprey. Projektantem i producentem urządzenia jest Leonardo-Finmeccanica Airborne & Space Systems (Zatwierdzono rebranding Finmeccaniki, 2016-04-29).

Pierwszym nosicielem nowego urządzenia jest oblatany niedawno śmigłowiec AW101, przeznaczony dla Norwegii (Oblot pierwszego norweskiego AW101, 2016-03-24). Został on wyposażony w radar i 3 anteny fazowane, zabudowane w nosowej części jego kadłuba i w tylnej części sponsonów podwozia głównego, co zapewnia pokrycie pełnej sfery obserwowanej przestrzeni. Każda antena składa się z 256 modułów nadawczo-odbiorczych na bazie azotku galu. Według producenta jednostka centralna może zarządzać pracą aż 4 anten.

Główną zaletą rozwiązania zastosowanego przez inżynierów Leonardo jest możliwość zabudowania anten na kadłubie śmigłowca, a nie pod nim, jak miało to miejsce w przypadku radiolokatorów z anteną mechaniczną. Powodowało to uszkodzenia anteny w przypadku awaryjnego lądowania, a jej wielkość ograniczona była prześwitem pomiędzy kadłubem i powierzchnią ziemi.

AW101 z zabudowanym radiolokatorem Osprey. Na zdjęciu widoczne jest umiejscowienie anten fazowanych / Zdjęcia: Leonardo-Finmeccanica

Prace nad Ospreyem rozpoczęto ponad 3,5 roku temu, w zakładach w Edynburgu. Od pół roku prowadzone były próby radaru i anten, zabudowanych w samolocie lekkim. Urządzenie wykorzystuje procesor i algorytmy opracowane dla radaru kierowania ogniem Vixen i radiolokatora z syntetyczną aperturą / wskaźnika naziemnych celów ruchomych PicoSAR (Patrollery dla Francji, 2016-04-07, Australijskie testy Camcoptera S-100, 2015-06-19).

Producent zdobył już zamówienie na Ospreya od dwóch użytkowników z USA. Zamierzają oni zabudować radiolokatory w samolotach. Inny klient, z tego samego kraju, nosi się z zamiarem zastosowania go dla swoich śmigłowców, jednak w wersji z 2 antenami. Według przedstawicieli producenta, Osprey z 4 antenami może zostać zabudowany w dużych samolotach. Dla bezzałogowca wystarczy radar i pojedyncza antena.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.