Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wypadek Gazelle w Czarnogórze

Lotnictwo wojskowe, 13 czerwca 2016

W piątek rozbił się śmigłowiec Gazelle, należący do wojsk lotniczych Czarnogóry. Załoga odniosła poważne obrażenia.

Śmigłowiec Gazelle HN-45M rozbity pod Podgoricą / Zdjęcie: faktor.ba

Należący do Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore (VVCG, wojsk lotniczych Czarnogóry) nieuzbrojony śmigłowiec uderzeniowy SOKO HN-45M Gazelle GAMA-2 rozbił się w piątek, o godz. 13:08 czasu miejscowego, w pobliżu Instytutu Komanski Most, na osiedlu Gornja Gorica, w zachodniej części stolicy kraju, Podgoricy. Na jego pokładzie znajdowali się 2 lotnicy: z-ca VVCG, 47-letni płk Namik Arifović, mający nalot 1800 h i szef operacji lotniczych VVCG 46-letni ppłk Miroljub Antanasijević, legitymujący się nalotem 1200 h.

Według świadków śmigłowiec leciał na wysokości ok. 100 m, gdy nagle rozpoczął wykonywanie powolnego zakrętu w lewo, a następnie awaryjnego lądowania autorotacyjnego. Następnie zderzył się z ziemią i przewrócił na lewą stronę, w wyniku czego nastąpiło częściowe odłamanie belki ogonowej oraz uszkodzenie łopat wirnika nośnego i kabiny. Przybyli na miejsce mieszkańcy wydostali z kabiny ppłka Antanasijevića. Gorzej było z nieprzytomnym płkiem Arifovićem, którego udało się ewakuować dopiero po ustawieniu śmigłowca w normalnym położeniu.

Obydwaj lotnicy zostali natychmiast przewiezieni do miejskiego szpitala. Na miejscu okazało się, że płk Arifović, który zapadł w śpiączkę, ma poważne uszkodzenia mózgu i kręgosłupa, złamane żebra i przebite płuco. Natomiast ppłk Antanasijević odniósł obrażenia klatki piersiowej i kręgosłupa. Obecnie obaj lotnicy znajdują się na oddziale intensywnej terapii.

Wkrótce po wypadku szef sztabu sił zbrojnych Czarnogóry, adm. Dragan Samardžić poinformował media, że rozbity śmigłowiec był w dobrym stanie technicznym, a jego obsługa techniczna była wykonywana prawidłowo. Wiropłat to Aerospatiale SA.342L Gazelle, wyprodukowany na licencji przez zakłady SOKO w Mostarze, 8 kwietnia 1991. Do czasu wypadku wylatał 840 h 20 min. Od ostatniego przeglądu typu C-2 (po 4 tys. h lub 12 latach eksploatacji), wykonanego 28 maja 2012 w zakładach Avioservice IKAR AD Laktasi w Banja Luce, wylatał 153 h 15 min. Napędzający go silnik Turbomeca Astazou XIVM wylatał 1558 h 35 min. Przeglądy silników tego typu wykonywane są co 1750 h.

W 2006 Helikopterska Eskadrila VVCG miała na stanie 15 śmigłowców Gazelle, w tym wielozadaniowe SA.341G i SOKO HO-42 (SA.341H), rozpoznawczy SOKO HO-42 HERA (SA.341H), służące do ewakuacji medycznej SOKO HS-42 (SA.341H) i uderzeniowe SOKO HN-45M GAMA-2 (SA.342L) przeznaczone do zwalczania broni pancernej i pojazdów. 2 września 2011 jeden z SOKO HS-42 został zniszczony w katastrofie, w której śmierć poniosło 3 lotników.

Obecnie w stanie zdatnym do lotu są nie więcej niż 4 czarnogórskie Gazelle. W efekcie piątkowego zdarzenia wszystkie zostały uziemione do czasu wyjaśnienia przyczyn wypadku. Wstępny raport ma być opublikowany najpóźniej 26 czerwca.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.