Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Eurosatory 2016: Bergepanzer 3 dla Polski?

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 14 czerwca 2016

Rheinmetall ma dla MON propozycje zakupu wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3, zamiast modernizacji Bergepanzer 2, kupionych wraz z dwoma partiami Leopardów.

Przekazany przez Niemcy na początku XXI wieku wysłużony wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 służący w 10. Brygadzie Kawalerii Pancernej. Wojsko Polskie ma łącznie 28 takich pojazdów, które planowało zmodernizować. Być może zostaną one zastąpione przez nowocześniejsze i znacznie efektywniejsze wzt Bergepanzer 3 na identycznym podwoziu, jak Leopardy 2 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Przedstawiciele niemieckiego koncernu ujawnili RAPORT-wto, że zamierzają zaproponować polskiemu Ministerstwu Obrony Narodowej odmienne podejście do kwestii modernizacji 28 przekazanych i kupionych przez Wojsko Polskie wzt Bergepanzer 2 (BPz2). Zamiast przebudowywać wozy zabezpieczenie technicznego bazujące na podwoziach czołgów Leopard 1, Niemcy chcą zaproponować Polsce 15-20 wzt Bergepanzer 3 (BPz3), który w Bundeswehrze nosi nazwę Büffel.

Nowe wozy zabezpieczenia technicznego mają powstać na bazie zakupionych przez Rheinmetall podwozi Leopardów 2. Podobnie, jak w przypadku modernizacji czołgów do polskiego standardu, tak i w tym przypadku, planowane jest skonstruowanie pierwszych dwóch wzt w Niemczech, a następnie przerobienie pozostałych pojazdów do wersji Bergepanzer 3 w Polsce (Umowa Bumaru Łabędy z Rheinmetallem, 2016-02-18).

Przedstawiciele Rheinmetall uzasadniają swoją ofertę przede wszystkim ograniczeniami starszego modelu wozu zabezpieczenia. Nawet po modernizacji, nadal trzeba będzie wykorzystywać dwa wzt BPz2 do odholowania pojedynczego Leoparda 2A5/2PL z pola walki. Ponadto wkrótce skończy się zapas części zamiennych do Leopardów 1.

Co prawda koszt zakupu podwozi Leopardów 2 i wykonanie na ich bazie wzt Bergepanzer 3 będzie o 30-40% droższe od modernizacji 28 Bergepanzer 2 do nowego standardu, ale zyski ujawnią się przy rozłożonej na kolejne 25 lat eksploatacji pojazdu. Po pierwsze, jeden Büffel zastąpi w służbie dwa starsze wzt, ponadto mniejsze będą koszty logistyczne i części zamienne do jednego typoszeregu podwozia, niż do dwóch. W efekcie, jak przekonywali w Paryżu przedstawiciele Rheinmetall, byłoby to bardziej ekonomiczne rozwiązanie dla Polski.  

Co więcej, Rheinmetall deklaruje, że gdyby MON zdecydowało się na propozycje, to koncern jest zainteresowany odkupieniem od Wojska Polskiego 28 wzt Bergepanzer 2. Niemcy mają klienta na taki pojazd – to Indonezja, zainteresowana wozami wsparcia dla zakupionych bojowych wozów piechoty Marder 1A3.

MON poważnie rozważa niemiecką propozycję, stąd ogromna kilkunastoosobowa delegacja polskich żołnierzy zaproszona na konferencję Land Forces Symposium, która była zainteresowana wystawianym tam wzt Bergepanzer 3. Warto też przypomnieć, że na początku 2015 zakończono dialog techniczny dotyczący modernizacji wzt Bergepanzer 2. Brał w nim udział właśnie Rheinmetall Landsysteme, jak i Polski Holding Obronny z ZM Bumar-Łabędy, których partnerem strategicznym był niemiecki FFG.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.