Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Serbia odbiera nowe Mi-17

Lotnictwo wojskowe, 28 czerwca 2016

Do Belgradu dotarły dwa pierwsze śmigłowce Mi-17W-5 przeznaczone dla wojsk lotniczych Serbii.

Wyładunek serbskich śmigłowców Mi-17W-5 z wnętrza An-124-100 / Zdjęcie: Igor Salinger, MO Serbii

Dziś rano w międzynarodowym porcie lotniczym im. Nikoli Tesli w Belgradzie wylądował samolot transportowy An-124-100 należący do linii Wołga-Dniepr, w ładowni którego znajdowała się para śmigłowców Mi-17W-5, przeznaczonych dla Vazduhoplovstva i protivvazdušnej odbrana (VPO, wojsk lotniczych i obrony powietrznej Serbii). Wiropłaty dostarczyły zakłady z Kazania. Rząd w Belgradzie zapłacił za nowe śmigłowce 25,3 mln USD (nieco ponad 94 mln zł).

Użytkownikiem Mi-17W-5 będzie 890. mieszana eskadra śmigłowców, stacjonująca w bazie lotniczej Batajnica. Braki finansowe spowodowały, że nowe wiropłaty mają zabudowane analogowe przyrządy pilotażowo-nawigacyjne, przystosowane do lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu (NVG), radiolokator meteorologiczny i podkadłubowe zawiesie, pozwalające na zabranie zbiornika Bambi o pojemności 2000 l. Serbowie zamówili także jedną wciągarkę SLG-300, reflektor poszukiwaczy FPP-7M i zestaw 12 par noszy.

Ze względu na dość skromne wyposażenie (brak nowoczesnej awioniki i uzbrojenia), wiropłaty będą używane do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, ewakuacji medycznej i niesienia pomocy ofiarom klęsk żywiołowych. Mimo tego dostawa Mi-17W-5 jest znacznym wzmocnieniem floty śmigłowców transportowych VPO, która składa się obecnie z pary 35-letnich Mi-8T i pojedynczego Mi-17, wyprodukowanego w 1989. Co więcej, ten ostatni ma zostać wycofany z eksploatacji już w przyszłym roku, a służba Mi-8T ma zakończyć się w 2018 (Następcy serbskich Mi-8, 2015-08-06).

Władze Serbii próbują utrzymać dobre relacje polityczne zarówno z USA i UE, jak i FR i ChRL. Jednak głównym dostawcą uzbrojenia pozostaje Moskwa. W ramach współpracy rosyjsko-serbskiej w mieście Niš utworzono Centrum Pomocy Humanitarnej. Serbowie próbują też namówić koncern Wiertalioty Rossii do przekształcenia zakładów Moma Stanojlović w autoryzowany ośrodek obsługi technicznej i napraw śmigłowców Mi-8/17/171 (Akumulatory dla serbskich MiG-29, 2014-09-11).

Belgrad rozważa możliwość zakupu 12 śmigłowców uderzeniowych Mi-24/35, ale główną przeszkodą w tym przedsięwzięciu jest brak wystarczających środków finansowych. Bardziej realne jest pozyskanie, do 2020, kolejnych 10 Mi-17. Zamówienie na 2 wiropłaty tego typu zostało złożone w kwietniu br.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.