Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Chińczycy sfinansują rozwój An-178?

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo cywilne, 03 września 2016

Ukraińskie GP Antonow porozumiało się z chińską spółką z Hong Kongu – AICC (Airspace Industry Corporation of China) w sprawie dalszej realizacji programu budowy samolotów transportowych An-178. Chińczycy mają sfinansować prace projektowe i uruchomienie produkcji seryjnej. W przyszłości prawami do wytwarzania i sprzedaży An-178 mają dysponować oba przedsiębiorstwa. Nie podano, jaka jest skala finansowa programu.

Uroczystość podpisania porozumienia chińsko-ukraińskiego, Pekin, 30 sierpnia 2016

26 sierpnia przedstawiciele GP Antonow poinformowali, że dysponują twardymi zamówieniami na 10 An-178. Zamówił je przewoźnik lotniczy z Azerbejdżanu. Samoloty od 2018 miałyby być montowane w Azerbejdżanie (Próby załadunku An-178, 2016-08-29).

Umowa o finansowaniu prac nad An-178 ma być realizowana równolegle z budową największych samolotów świata – An-225 Mrija (Odrodzenie An-225?, 2016-09-01). Porozumienie na ten temat zostało zawarte między PG Antonow a AICC 30 sierpnia w Pekinie, a poinformowano o nim następnego dnia. Według źródeł ukraińskich, dalszy rozwój An-225 będzie realizowany wspólnie.

Z kolei chiński kanał telewizyjny CCTV informuje, że Ukraińcy przekazali AICC wszystkie prawa do dokumentacji technicznej samolotu. Ukraińcy temu zaprzeczają. Dodają przy tym, że dla realizacji obu etapów porozumienia potrzebne będą jeszcze kolejne, szczegółowe kontrakty.

W pierwszym etapie realizacji umowy dotyczącej An-225 Ukraińcy mają dokończyć budowę drugiego egzemplarza samolotu i dostarczyć go Chińczykom. W drugim etapie produkcja kolejnych An-225 ma zostać uruchomiona w ChRL W tym celu AICC ma wybudować w Luzhou w prowincji Syczuan nowy zakład produkcyjny. Pierwszy chiński An-225 miałby powstać w 2019.

Jedyny dokończony An-225 jest eksploatowany przez Awialinii Antonowa. Powstał w 1988, głównie do przewożenia sowieckiego wahadłowca kosmicznego Buran. Dziś przewozi ciężkie ładunki na całym świecie. Drugi egzemplarz jest ukończony w 60-80% i przechowywany w hangarze GP Antonow w Kijowie.

AICC to niewielka spółka handlowa, jedynie nazwą przypominająca państwowy koncern AVIC (Aviation Corporation Industry of China). Powstała w 2010 z kapitałem równym 500 mln dolarów hongkońskich (ok. 65 mln USD). Według statutu, ma zajmować projektami w zakresie lotnictwa ogólnego.

Wątpliwe, by AICC mogła sfinansować oba projekty z własnych środków. Prawdopodobnie będą one pochodzić z kredytów i budżetów prowincji, w których mają powstawać zakłady spółki – wspomnianego Syczuanu (Luzhou) i Guangxi (Guigang). Problemem będzie też zapewne ograniczony potencjał GP Antonow  po niedawnym zerwaniu więzi kooperacyjnych z przemysłem rosyjskim.

Porozumienia z Chińczykami budzą duże wątpliwości na Ukrainie. Tamtejsi politycy pytają o wiarygodność partnera i zakres transferu technologii. Przewodniczący parlamentarnej komisji ds. przemysłu już złożył w tej sprawie interpelację.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.