Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Amerykański desant na Pustynię Błędowską

Lotnictwo wojskowe, Wojska lądowe, 14 września 2016

W poniedziałek z pokładu C-17 desantowało się na Pustynię Błędowską 89 żołnierzy z amerykańskiej 173. Brygady Powietrznodesantowej.

Z pokładu C-17 należącego do HAW desantowało się na Pustynię Błędowską 89 żołnierzy z amerykańskiej 173rd AB

Skoki z użyciem spadochronów T-11 wykonano w trzech nawrotach, z pułapu około 300 m. Należący do stacjonującego w bazie lotniczej Papa na Węgrzech Heavy Airlift Wing (HAW) samolot transportowy C-17A Globemaster  wystartował z bazy lotniczej USAF w Aviano i po wykonaniu zrzutu powrócił do Włoch (Testy C-17 z finletami, 2016-04-10).

Desant amerykańskiej kompanii był wstępem do ćwiczeń taktycznych Pantera ‘16, mających rozpocząć się na poligonie w Żaganiu pod koniec przyszłego tygodnia i potrwać do końca roku. Wezmą w nich udział żołnierze z amerykańskiej 173. Brygady Powietrznodesantowej (173rd AB) i polskiego 18. bielskiego batalionu powietrznodesantowego z Bielska-Białej, wchodzącego w skład 6. Brygady Powietrznodesantowej. Podczas ćwiczeń polscy i amerykańscy żołnierze będą podlegać dowódcy bielskiej jednostki i ćwiczyć działania typowe dla wojsk powietrznodesantowych oraz prowadzić szkolenia ogniowe. Manewry te będą podsumowaniem trzyletniego szkolenia żołnierzy z 18. bpd (Pierwszy desant z pary polskich Herculesów, 2016-06-02).

W ramach działań pod kryptonimem Atlantic Resolve spadochroniarze ze 173rd AB w ciągu ostatnich kilku dni desantowali swoje kompanie na Litwie, Łotwie i w Estonii, a w poniedziałek także w Polsce. Żołnierze 6. BPD i 173rd AB współpracują ze sobą już od 14 lat, biorąc wspólnie udział w różnych międzynarodowych szkoleniach i ćwiczeniach. Ostatnie wspólne ćwiczenia na Pustyni Błędowskiej odbyli razem w maju 2014. Wówczas desantowali się z nimi także Kanadyjczycy z 3. batalionu Lekkiej Piechoty Księżniczki Patrycji.

Amerykańska kompania desantowała się z wysokości około 300 m w trzech nalotach /Zdjęcia: Marcin Sigmund

Obecna 173rd AB została sformowana w sierpniu 1917 w Camp Pike Arkansas jako 173. Brygada Piechoty w ramach 87. Dywizji Piechoty i wysłana we wrześniu 1918 do Francji, gdzie jednak nie zdążyła wziąć udziału w walkach. W styczniu 1919 została wycofana do Stanów Zjednoczonych i zdemobilizowana. 24 czerwca 1921 została odtworzona po raz pierwszy w sile kompanii Rezerwy Armii Stanów Zjednoczonych jako Headquarters and Headquarters Company, wciąż w ramach 87. DP. W 1942 została przeorganizowana w jednostkę zwiadowczą – 87th Cavalry Reconnaissance Troop, a od 1943 funkcjonowała jako kompania zmechanizowana – 87th Reconnaissance Troop, Mechanized, biorąc udział w walkach w Europie od 1944. W grudniu 1951 jednostkę powtórnie rozformowano.

W 1963 została ponownie wydzielona z 87. DP jako samodzielna 173rd AB i przeniesiona na Okinawę. Później, jako pierwszą większą jednostkę amerykańską, skierowano ją do Wietnamu, gdzie walczyła w latach 1965-1971, wsławiając się bohaterstwem. Po wycofaniu do USA jednostkę rozformowano. W 2000 ponownie sformowano 173rd AB, tym razem w Vicenzie we Włoszech. Jej żołnierze brali udział w kampaniach w Iraku i w Afganistanie. Stanowią też element amerykańskich sił szybkiego reagowania w Europie. Obecnie dowództwo 173rd AB mieści się we Włoszech, niedaleko miejscowości Vicenza, a jej jednostki są rozlokowane we włoskim Aviano i Grafenwoehr w Niemczech. Zgodnie z założeniem, kompania ze 173rd AB ma być zdolna odpowiedzieć na każde zagrożenie militarne w Europie i Afryce wciągu 18 godzin od wydania rozkazu.

Użyty podczas desantowania C-17 pochodził z powstałego w 2009 w bazie lotniczej Papa na Węgrzech Heavy Airlift Wing (HAW), istniejącego w ramach programu Strategic Airlift Capability (SAC) NATO. 3 stacjonujące w tej bazie Globemastery III noszą oznaczenia Magyar Légierő (lotnictwa wojskowego Węgier). Program SAC zarządzany jest przez NATO Airlift Management Agency (NAMA), zaś samoloty zakupione zostały przez grupę 12 państw, w tym Polskę, do wspólnego użytku w ramach NATO. Oprócz Polski, w SAC uczestniczą Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Holandia, Norwegia, Rumunia, Słowenia i USA. Partnerami spoza NATO są Finlandia i Szwecja. W zależności od zadeklarowanych potrzeb i idącego za tym wkładu finansowego każdemu z uczestników programu przysługuje odpowiednia liczba godzin w ciągu roku.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.