Boeing i Saab zaprezentowały wczoraj publicznie nowy samolot, jaki zaoferowany zostanie US Air Force w konkursie T-X.
Wczoraj w zakładach Boeinga w St. Louis odbyła się uroczysta prezentacja nowego samolotu szkolenia zaawansowanego, jaki weźmie udział w konkursie US Air Force, oznaczonym kryptonimem T-X. Jest to całkowicie nowa konstrukcja, opracowana wspólnie przez inżynierów Boeinga i Saaba (Zapowiedź T-X Boeinga i Saaba, 2016-08-23).
Samolot jest zbudowany w układzie grzbietopłata, ze skrzydłem pasmowym, napędzanego pojedynczym silnikiem GE Aviation F404-GE-402 z dopalaniem. Wloty powietrza do silnika zabudowano pod skrzydłami.
Przednia część kadłuba, z kabiną załogi z fotelami w układzie tandem z przewyższeniem, przypomina szwedzkiego Gripena. Podwójne usterzenie pionowe i płytowe usterzenie poziome o ujemnym kącie wzniosu mają zapewnić dobrą manewrowość przy dużych katach natarcia (25°). Według nieoficjalnych informacji tylna część kadłuba samolotu została wyprodukowana w zakładach Saaba w Linköping.
Pod kadłubem znajduje się pojedynczy węzeł mocowania zasobnika ładunkowego. W przypadku zastosowania nowego samolotu w roli agresora, pod każdym skrzydłem można będzie zabudować po dwie belki uzbrojeniowe, bez wprowadzania dodatkowych zmian w konstrukcji.
Obecnie w zakładach w St. Louis trwają prace przy budowie drugiego samolotu przedseryjnego, przeznaczonego do prób w ramach konkursu T-X. USAF wymagają, aby każdy oferent dostarczył do badań aż 5 samolotów (Northrop Grumman ujawnił prototyp Model 400, 2016-08-20, T-50A dla programu T-X oblatany, 2016-06-05).