Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indie poszukują nowych samolotów

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 25 października 2016

Rząd w New Delhi wystosował zapytania do producentów wielozadaniowych samolotów bojowych w sprawie współpracy przemysłowej.

Hindusi chcą jak najszybciej wprowadzić do służby następców myśliwców MiG-21 / Zdjęcie: MO Indii

Financial Times donosi, że w ciągu kilku ostatnich dni indyjski rząd wysłał zapytania do przedsiębiorstw zajmujących się produkcją wielozadaniowych samolotów bojowych. Ich treść dotyczy współpracy przemysłowej z indyjskimi podmiotami w ramach produkcji samolotów jednosilnikowych dla Bhāratīya Vāyu Senā (wojsk lotniczych Indii). Potencjalna wartość kontraktu szacowana jest na 10 mld USD (ok. 40 mld zł).

Zapytania zostały wysłane za pośrednictwem ambasad Indii do Lockheed Martina (F-16) i Saaba (Gripen). Dokumenty otrzymały także przedsiębiorstwa z Niemiec, Francji i FR. Nie wiadomo jednak, czy ich treść jest taka sama, ponieważ każdy z oferowanych przez nie samolotów – Eurofighter (Typhoony odwiedzą Japonię, 2016-09-19), Rafale (Próby Rafale z TALIOS-em, 2016-10-19), MiG-29 (Problemy z INS Vikramaditya, 2016-07-08) i Su-27/35 (Koniec produkcji Su-30 w Komsomolsku nad Amurem, 2016-10-14) – jest napędzany 2 silnikami.

Posunięcie to pokazuje, że Hindusi mają dość oczekiwania na wybór następców wysłużonych MiG-21/27 w ramach przetargów i chcą pozyskać je jak najszybciej. Można też przypuszczać, że New Delhi zechce wykorzystać część technologii, pozyskanych w ramach offsetu, do dopracowania rodzimego myśliwca HAL Tejas (Tejas zakończył pierwsze próby w INS Hansa , 2016-05-17).

Zdaniem analityków Saaba zapotrzebowanie BVS może sięgnąć nawet 200 nowych jednosilnikowych wielozadaniowych samolotów bojowych. Pierwsza ich partia byłaby wyprodukowana w Szwecji z udziałem hinduskich specjalistów. Zaletą oferty Saaba jest, że Hindusi nie musieliby zdobywać pozwoleń rządu USA na zintegrowanie z Gripenem już używanego przez nich uzbrojenia (Czeskie Gripeny nad Islandią, 2016-10-14).

Natomiast Amerykanie szacują indyjskie potrzeby na co najmniej 100 samolotów. Jak mówiono wcześniej Lockheed Martin zamierza uruchomić w Indiach produkcję F-16IN Block 70/72 – wersji zmodernizowanej zgodnie z wymaganiami BVS. Plany przewidują nawet możliwość ich eksportu. Z kolei New Delhi chce uruchomienia w kraju globalnego ośrodka obsługowego F-16. Kontrakt negocjowany jest między rządami w ramach procedury Foreign Military Sales (FMS, Produkcja F-16 w Indiach?, 2016-07-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.