Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Trwają prace nad C-390

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 01 grudnia 2008

Brazylijski Embraer wciąż prowadzi prace projektowe związane z nowym transportowcem wojskowym C-390.

Nowy brazylijski transportowiec będzie oferowany na całym świecie jako następca i zastępca starszych modeli C-130 Hercules. Producent nie opublikował jeszcze najnowszego wyglądu konstrukcji, z usterzeniem w układzie T / Rysunek: Embraer

W konstrukcji wprowadzono kilka modyfikacji, m.in. zmieniono usterzenie z klasycznego (zapożyczonego z komunikacyjnego Embraera 190) na układ T. Pierwotnie planowano, że w C-390 zostaną wykorzystane także inne rozwiązania i technologie użyte w E190 - m.in. skrzydła, usterzenia, wyposażenie kabiny załogi i układ sterowania lotem fly-by wire, jednak ostatecznie z niektórych pomysłów zrezygnowano, co podniesie koszt opracowania samolotu, szacowany pierwotnie na 500 mln USD. Kongres Brazylii przyznał w marcu br. 470 mln USD na realizację projektu.

Udźwig C-390 ma wynosić 19 t. Samolot ma być skonstruowany w układzie górnopłata, a jego napęd stanowić mają 2 silniki turbowentylatorowe (General Electric CF34-10E, ale niewykluczone jest zabudowanie Pratt & Whitney 6000, czy też Rolls Royce BR715), które umożliwią mu rozwinięcie prędkości przelotowej 850 km/h. Zasięg maksymalny samolotu wynosić ma 5900 km.

W tylnej części kadłuba umieszczona będzie rampa ładunkowa z systemem załadowczym, której nośność umożliwi przewóz opancerzonych wozów bojowych. W ładowni można będzie przewozić także rannych lub chorych. Przekrój poprzeczny ładowni C-390 ma być zbliżony do C-130J. Nie określono, czy kadłub samolotu będzie wykonany z kompozytów czy duraluminium. Podwozie C-390 ma umożliwić operowanie z pasów o nawierzchni nieutwardzonej.

C-390 ma mieć możliwość pobierania paliwa podczas lotu za pośrednictwem sondy i przewodu elastycznego oraz może służyć jako tankowiec dla potrzeb innych statków powietrznych. Ma służyć także jako naziemna cysterna z paliwem lotniczym.

Według przedstawicieli producenta, C-390 będzie oferowany na całym świecie jako następca i zastępca starszych modeli C-130. Brazylijczycy przewidują, że w ciągu 10 lat uda im się sprzedać 695 samolotów. Cena jednostkowa C-390 szacowana jest na 50 mln USD (za C-130J trzeba zapłacić, według różnych źródeł, 70 - 100 mln USD, a C-27J kosztuje ok. 35 mln USD).

Oblot prototypu C-390 zaplanowany jest na 2013. Pierwsza partia 22 samolotów trafić ma do Força Aérea Brasileira (wojsk lotniczych Brazylii) w 2015. C-390 ma otrzymać cywilny certyfikat typu FAR 25, a wojska lotnicze poszczególnych nabywców będą przeprowadzały dalszą certyfikację, odpowiednio do potrzeb.

Na podstawie informacji Juana Carlosa Cicalesiego i Santiago Rivasa


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.