Enter Air podpisał z Boeingiem umowę na dostawę kolejnych 4 samolotów 737 MAX 8.
2 z nich będą dostarczone zamiast zamówionych wcześniej Boeingów 737-800, a 2 kolejne – w ramach wykorzystania posiadanej opcji. Łącznie przewoźnik ma zamówienie na 6 Boeingów 737 MAX 8 (Zmiana we flocie Enter Air, 2016-11-03).
– Zamawiamy kolejne cztery najnowocześniejsze Boeingi 737 MAX 8. Samoloty tego typu mają większy zasięg i lepsze osiągi operacyjne, są tańsze w eksploatacji niż wykorzystywane przez nas obecnie. Co bardzo istotne, producent prognozuje, iż będą nawet o 40% cichsze od samolotów poprzedniej generacji. Wszystko to sprawia, że dzięki wprowadzeniu do floty nowego modelu spodziewamy się wymiernych oszczędności i zwiększenia możliwości przewozowych Enter Air – mówi Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny i członek zarządu Enter Air.
Zmiana zamówienia nie wiąże się z dodatkowymi obciążeniami dla spółki. Dotychczasowe przedpłaty na Boeingi 737-800 zostaną zaliczone jako przedpłaty na 737 MAX 8. Harmonogram kolejnych płatności zostanie dopasowany do nowego harmonogramu dostaw samolotów.
– Pierwsze dwa Boeingi 737 MAX 8 zasilą flotę pod koniec 2018. Nie zdecydowaliśmy się na zakup samolotów z 2017, czyli pierwszego roku produkcji, ponieważ ich użytkowanie może być bardzo nieekonomiczne ze względu na początkowy brak zaplecza technicznego do ich obsługi w Europie. Oznacza to ryzyko braku części zamiennych, narzędzi i certyfikowanego personelu do obsługi silników takich samolotów. Rozsądniej jest poczekać przynajmniej jeden rok z dostawą nowego typu – dodaje Polaniecki.
Pierwotna umowa z Boeingiem obejmowała dostawę 2 737-800, 2 737 MAX 8 oraz opcję na kolejne 2 737 MAX 8. Przedpłaty na nowe samoloty są finansowane m.in. ze środków pozyskanych z oferty publicznej Enter Air z końca 2015.
– Nie wykluczamy zamówienia kolejnych Boeingów 737 MAX 8, a także rozważamy wykorzystanie innych wariantów 737 MAX, jeśli warunki dostaw nadal będą bardzo atrakcyjne, a rynek będzie się rozwijał – podkreśla Polaniecki.