Kolejne trzy śmigłowce ratownicze Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej zostaną poddane procesowi unifikacji wyposażenia. Pierwszy z nich został niedawno przebazowany z lotniska w Darłowie do Świdnika. Następne trafią tam w przyszłym roku.
Na początku 2014 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z zakładami PZL–Świdnik umowę na modyfikację 5 najstarszych śmigłowców lotnictwa morskiego typu W-3. Przebudowę do wersji wyposażenia W-3WA i W-3WARM (z W-3T i W-3RM) wykonano na 2 wiropłatach transportowych i 3 w wersji ratownictwa morskiego. Dodatkowo śmigłowce transportowe przystosowano do wykonywania zadań ratowniczych. Obecnie trwa odbiór pierwszego zmodernizowanego śmigłowca i obloty techniczne kolejnych 2 (Zmodernizowane Sokoły, 2014-04-10).
Jednocześnie rozpoczyna się unifikacja wyposażenia Anakond, które do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej trafiły w latach 1998-2002. Po jej zakończeniu wszystkie W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie, co znacznie usprawni proces szkolenia i eksploatacji.
Anakondy otrzymają m.in. cyfrowy układ sterowania silnikami (zamiast analogowego), nowe wyposażenie ratownicze i nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami-szperaczami. Wszystkie śmigłowce wyposażone będą również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających (AIS).
Lotnictwo Marynarki Wojennej jako pierwsze w SZ RP rozpoczęło eksploatację śmigłowców rodziny Sokół. W 1989 do służby weszły pierwsze dwa W-3 w wersji transportowej. Doświadczenia z ich eksploatacji pozwoliły na opracowanie wersji specjalistycznej, przystosowanej do prowadzenia działań poszukiwawczo ratowniczych w dzień i w nocy, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych, nad lądem i obszarami morskimi.
16 lipca 1992 roku do wyposażenia ówczesnej 18. Eskadry Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego Marynarki Wojennej, stacjonującej w Gdyni-Babich Dołach weszły 2 śmigłowce ratownicze W-3RM Anakonda, o numerach 0505 i 0506. Wyposażono je w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, chusty, dwuosobowego kosza ratowniczego lub noszy. W dolenj części kadłuba zabudowano sześć pływaków awaryjnych, dzięki którym po wodowaniu w sytuacji awaryjnej załoga i pasażerowie mają czas na ewakuację. Kabinę ładunkową przystosowano do transportu 8 rozbitków w pozycji siedzącej lub 2 w pozycji leżącej.
Kolejne 3 W-3RM lotnicy morscy otrzymali w 1993 i 1996. Następnie w 1998 do Marynarki Wojennej trafiła pierwsza Anakonda w nowszej wersji – W-3WARM (0813). Kolejne 2 dołączyły do niej w 1999 (0815) i 2002 (0906).
Na podstawie informacji BL MW