Wczoraj należący do US Air Force bombowiec strategiczny B-52 z bazy Minot w stanie Dakota Północna wykonywał lot treningowy. W trakcie lotu, w niewyjaśnionych okolicznościach, od samolotu odpadł jeden z ośmiu silników. Mimo uszkodzeń załodze udało się bezpiecznie wylądować w bazie, z której bombowiec wystartował.
Na poszukiwania szczątków silnika wysłano śmigłowiec UH-1N Huey. Jego załoga odnalazła je ok. 40 km na północny wschód od bazy Minot. Obecnie ustalana jest przyczyna zdarzenia.
Według przedstawicieli USAF, samolot B-52 w czasie incydentu nie był uzbrojony. Na jego pokładzie znajdowała się 5-osobowa załoga. Nikomu nic się nie stało.
Wczorajszy wypadek dał dodatkowy impuls w dyskusji o konieczności wymiany silników bombowców B-52, które są eksploatowane przez USAF od 1955. Obecnie amerykańskie wojska lotnicze dysponują 76 samolotami tego typu. Napędzają je silniki Pratt & Whitney TF33-P-3/103. Według obowiązujących planów, B-52 mają pozostać w uzbrojeniu co najmniej do 2040. Wówczas mają wchodzić do eksploatacji bombowce nowej generacji – B-21 (Nadano nazwę B-21 , 2016-09-20).
USAF rozpatrują różne możliwości sposobu modernizacji napędów B-52. Jedna z nich to partnerstwo publiczno-prywatne i finansowanie programu z przyszłych oszczędności. Partner USAF miałby otrzymywać pieniądze zaoszczędzone dzięki mniejszemu zużyciu paliwa przez nowe silniki.
Jedną z oferowanych możliwości jest zastosowanie pakietu modernizacyjnego silników P&W TF33-P-3/103, który miałby zmniejszyć zużycie paliwa i koszty eksploatacji. Pratt & Whitney proponuje też ewentualne zastosowanie silników PW2000, znanych w wersji wojskowej jako F117. Swoje silniki oferują również inni producenci – General Electric i Rolls-Royce.
Do poprzedniego wypadku z udziałem B-52, także z bazy Minot, doszło w maju 2016. Wówczas samolot tego typu rozbił się w bazie Andersen na wyspie Guam. W wypadku nikt nie zginął.
Z bazy Minot operuje 5th Bomb Wing, część Air Force Global Strike Command Eighth Air Force (B-52 zrzuca JASSM, 2016-08-17, Modernizacja radarów B-52, 2016-02-19).