Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Badania MA w 2017

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 08 stycznia 2017

Koncern Kałasznikowa poinformował o rozpoczęciu badań zakładowych subkarabinka MA. Producent zakłada, że będzie to następca obecnie używanego AKS-74U.

Model subkarabinka MA zaprezentowany w Moskwie ma masę 2,5 kg (bez magazynka i pasa nośnego) i wymiary 500 mm z kolbą złożoną i 750 mm z kolbą rozłożoną. Wysokość broni to 180 mm, szerokość 75 mm

Przedstawiciele iżewskich zakładów (Prywatyzacja Kałasznikowa?, 2016-09-27) zamierzają do grudnia 2017 zrealizować pełen cykl badań wstępnych nowej małogabarytowej broni do amunicji 5,45 mm x 39. Po ich zakończeniu producent będzie czekał na zlecenie badań państwowych przez Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej, bo tylko po ich pozytywnym przejściu może zostać przyjęty do uzbrojenia.

Subkarabinek MA po raz pierwszy zaprezentowano na początku września 2016, podczas wystawy Armia-2016. Broń, podobnie, jak RPK-16 (Rosja zamawia RPK-16, 2017-01-06), została opracowana ze środków własnych jako propozycja Koncernu Kałasznikow dla sił zbrojnych i innych formacji mundurowych. Producent zakłada, że nowa konstrukcja zastąpi 5,45-mm subkarabinek AKS-74U. To zmniejszona odmiana AK-74, przyjęta do uzbrojenia w 1979, po dwóch latach prób wojskowych. Broń była produkowana do 1993, obecnie najstarsze egzemplarze mają już blisko 40 lat (MSW Rosji rezygnuje z Kałasznikowa, 2008-10-09; Rosja pozbywa się starej broni, 2012-03-18).

MA kolbę składaną na prawą stronę o regulowanym wysunięciu stopki. Szybkostrzelność subkarabinka jest na poziomie 700-750 strz./min. / Zdjęcia: Koncern Kałasznikow

MA zachowuje ogólny kształt karabinków AK, to jednak w konstrukcji wydzielono komorę zamkową (wykonaną z tworzywa sztucznego, z gniazdem magazynka i chwytem) i komorę nabojową (stalową, w przekroju bocznym mającą kształt odwróconej litery U). Ta pierwsza jest monolityczna i wyposażona w długą, grzbietową szynę montażową.

Twórcy zwrócili uwagę na ergonomię i funkcjonalność konstrukcji, rękojeść napinania może zostać zamocowana po prawej lub lewej stronie komory zamkowej (przygotowano na nią specjalne wycięcie, w którym się porusza), natomiast przełącznik rodzaju ognia połączony z bezpiecznikiem jest symetrycznie umieszczony po obu stronach komory spustowej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.