Japan Air Commuter (JAC), spółka zależna Japan Airlines, stała się nowym użytkownikiem samolotów ATR.
W piątek w Tuluzie przedstawiciele Japan Air Commuter, spółki zależnej Japan Airlines, odebrali od producenta pierwszy samolot turbośmigłowy komunikacji regionalnej ATR 42-600, stając się w ten sposób najnowszym użytkownikiem tego typu. Pozostałych 8 ATR 42-600, zamówionych przez JAC podczas paryskiego salonu w 2015, zostanie dostarczonych przewoźnikowi w ciągu 3 lat. Będą one użyte do obsługi połączeń pomiędzy większymi i mniejszymi miastami Kraju Kwitnącej Wiśni (Paris Air Show 2015: Nowości ATR-a, 2015-06-15).
Hiroki Kato, prezes Japan Air Commuter oświadczył: Bezkonkurencyjna zdolność operowania samolotów ATR ze wszystkich lotnisk wraz z ich wysokimi standardami bezpieczeństwa i komfortu sprawiają, że ATR serii -600 to idealne rozwiązanie dla naszej misji łączenia małych miejscowości i dostarczania wysokiej jakości usług lotniczych w całym kraju.
Christian Scherer, prezes ATR podkreślił przydatność ATR serii -600 do generowania możliwości biznesowych i wzmacniania więzi społecznych i dodał, że japońscy pasażerowie są prawdopodobnie jednymi z najbardziej świadomych i wymagających podróżnych, jeżeli chodzi o kwestie ochrony środowiska i doskonałości. Samoloty ATR przyczynią się do odnowienia floty samolotów regionalnych w Japonii z zachowaniem najwyższych standardów ekologicznych i jakości.
Założone w 1983, Japan Air Commuter są częścią JAL Group. Ich głównym udziałowcem są Japan Airlines, mające 60% aktywów, a pozostałe są podzielone równomiernie pomiędzy 12 gmin leżących na wyspach Amami. Hubem JAC jest port lotniczy Kagoshima.
Oprócz odebranego niedawno ATR-42-600, Japan Air Commuter mają we flocie 18 samolotów turbośmigłowych – po 9 Bombardierów Dash 8 Q400 i Saabów 340B (Island Air odbierają Q400, 2016-12-22, Saab 340 dla Cayman Airways, 2015-08-18). Codziennie wykonują one 97 lotów na 23 trasach. W ub. r. JAC przewiozły 1,6 mln pasażerów pomiędzy wyspami Amami i zachodnią Japonią.
Na rynku przewozów regionalnych w Japonii operuje ponad 100 samolotów, których średni wiek to ponad 10 lat. Miejscowe linie spodziewają się w nadchodzących latach wzmożonego ruchu turystycznego. Do 2020 Kraj Kwitnącej Wiśni ma odwiedzić ponad 40 mln oób, m.in. w związku z Pucharem Świata w Rugby w 2019 czy Igrzyskami Olimpijskimi w 2020.