Specjaliści Leonardo przeprowadzili próby działania samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master w warunkach arktycznych.
Od 20 do 24 stycznia jeden z przedseryjnych samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master (Raytheon wycofuje się z konkursu T-X, 2017-01-26) przeszedł próby certyfikacyjne operowania w klimacie arktycznym. Badania przeprowadzono w szwedzkiej Kirunie, leżącej za kołem podbiegunowym północnym.
Samolot był pozostawiony na otwartej przestrzeni przez 12 h (wymrażany). Następnie personel obsługowy Leonardo uruchamiał, pomocniczy zespół napędowy (APU), wszystkie instalacje pokładowe i silniki, sprawdzając prawidłowość ich działania i parametry pracy. Podczas prób zanotowano temperatury dochodzące do – 20°C i silne wiatry. Płaszczyzna postojowa i droga startowa, na których prowadzono próby, były pokryte lodem i grubą warstwą śniegu.
Badania Mastera w Kirunie obejmowały także procedury odladzania i sprawdzenia działania hamulców na oblodzonej nawierzchni. Samolot wykonał również lot próbny, w trakcie którego nie odnotowano żadnych problemów z wyposażeniem pokładowym i zespołem napędowym.
Latem 2011 jeden z przedseryjnych Masterów przeszedł próby operowania w klimacie gorącym. Zrealizowano je w Kuwejcie, podczas prezentacji samolotu dla miejscowych wojsk lotniczych.