Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dobre prognozy dla lotnictwa i obronności

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo cywilne, 06 lutego 2017

W 2017 przychody przemysłu lotniczo-obronnego powinny wzrosnąć o około 2% w porównaniu do roku poprzedniego. Na ten wynik składa się przede wszystkim poprawa kondycji w przemyśle obronnym.

Głównym źródłem wzrostu w przemyśle obronnym ma być zwiększony budżet na wydatki wojskowe w USA / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Według raportu 2017 Global aerospace and defense sector outlook. Growth prospects remain upbeat, przygotowanego przez Deloitte, globalne przychody sektora obronnego zwiększą się w tym roku o 3,2%. Wpływ na taki stan rzeczy ma przede wszystkim zwiększony budżet na obronność i wojsko w USA, a także rosnące zagrożenie międzynarodowe i napięcia w stosunkach pomiędzy poszczególnymi krajami (Konkurs na następcę JSTARS, 2016-12-29, T-X bez Northropa i BAE Systems, 2017-02-02). Z kolei branża lotnictwa cywilnego w tym roku odnotuje jedynie symboliczny wzrost przychodów o 0,3% (Dobry rok branży lotniczo-obronnej, 2016-07-27).

Globalne wydatki na obronność wyniosły w 2015 aż 1,76 bln USD. Budżet obronny USA z wydatkami na poziomie 595,5 mld USD odpowiadał za 34% tej sumy. W pierwszej piątce krajów z największymi budżetami na wojsko są jeszcze ChRL, FR, Arabia Saudyjska i Francja. Polska z budżetem w wysokości 12,6 mld USD znalazła się na 21. miejscu (Budżet MON na 2017, 2017-01-05).

Branża obronna w 2017 zwiększy swoje przychody prawdopodobnie o 3,2%. Rok temu było to 2,7%. Wzrost ten wynika z rosnących napięć i zagrożenia bezpieczeństwa na świecie, zwiększonego budżetu obronnego Stanów Zjednoczonych, szczególnie biorąc pod uwagę plany nowej amerykańskiej administracji, która nastawiona jest na wzmocnienie militarne tego kraju oraz zwiększonych wydatków na obronność na Bliskim Wschodzie, w Indiach, Japonii i Republice Korei – mówi Piotr Świętochowski, dyrektor w Dziale Audytu Deloitte.

Tylko w USA w tym roku budżet na wydatki wojskowe ma się zwiększyć o 9 mld USD w stosunku do poprzedniego roku. W przypadku Polski wydatki obronne zaplanowano w tym roku na 37 mld 152 mln zł, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza wzrost o 1 mld 253 mln zł.

Zwiększające się budżety obronne dla producentów sprzętu wojskowego oznaczają zwiększone przychody. Jak wskazuje raport Deloitte należy spodziewać się wzrostu popytu, a tym samym sprzedaży wozów opancerzonych, amunicji, czujników optoelektronicznych, cybertechnologii, urządzeń wywiadowczych, układów zapewniających zdolności precyzyjnego ataku, a także okrętów i samolotów rozpoznawczych.

Jak wskazuje Deloitte wartość transakcji na globalnym rynku fuzji i przejęć w sektorze obronnym i lotnictwa cywilnego w 2016 wyniosła 15,6 mld USD (dane do połowy listopada 2016). Dla porównania rok wcześniej było to 56,7 mld USD. Z kolei liczba transakcji fuzji i przejęć spadła o 20% – z 235 w 2015 do 188 w 2016 (dane do połowy listopada). – Wygląda na to, że jednym ze skutków Brexitu oraz niepewności związanej z wynikami wyborów prezydenckich w USA było zahamowanie aktywności na rynku fuzji i przejęć w sektorze obronnym i lotnictwa cywilnego – mówi Piotr Świętochowski.

W sektorze lotnictwa cywilnego nadal będzie widoczny, choć w tym roku raczej symboliczny, wzrost przychodów. Ma on wynieść zaledwie 0,3%. Rok wcześnie było to 3,4%. Choć wzrost ten jest wciąż napędzany rosnącym zapotrzebowaniem na loty pasażerskie, zwłaszcza w regionie Bliskiego Wschodu oraz Azji i Pacyfiku, na jego wyhamowanie wpłyną długotrwała presja cenowa i zmiany w ofertach linii lotniczych. Z drugiej strony należy spodziewać się wyższej produkcji samolotów cywilnych wynikającej ze stabilizacji światowego PKB, dużej liczby przewozów lotniczych, stabilnych zysków linii lotniczych oraz niższych kosztów paliw.

Zarówno w tym, jak i w przyszłym roku jest planowane zwiększenie produkcji dużych samolotów pasażerskich. Jednak mimo tego portfel niezrealizowanych zamówień w całym sektorze wynosi nadal 13,5 tys. samolotów, co przekłada się na 9,5 roku bieżącej rocznej produkcji. Popyt na nowe samoloty pasażerskie w ciągu najbliższych 5 lat szacowany jest na 35 155 szt. W ciągu następnych 10 lat produkcja samolotów ma się zwiększać o 29,3% rocznie. W 2035 ma zostać wyprodukowanych 2206 samolotów, które trafią do flot cywilnych linii pasażerskich (Lepszy rok Airbusa , 2017-01-11, Mniejsze zamówienia Boeinga, 2017-01-07).

Zysk operacyjny w lotnictwie cywilnym wzrośnie prawdopodobnie w 2017 o 20,6%, w przemyśle obronnym o 7%. Wzrost przychodów dla sektora lotniczego i obronnego w Europie jest przewidywany na poziomie 2,5%, a zysku operacyjnego – na poziomie 9,3%. W USA było to odpowiednio 1,7% i 12,7%. Według przewidywań Deloitte ten dobry trend powinien się także utrzymać w kolejnych latach – podsumowuje Piotr Świętochowski.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.