Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Malarze na drodze kołowania

Lotnictwo cywilne, 06 lutego 2017

PKBWL opublikowała raport z kuriozalnego zdarzenia, jakie miało miejsce w ub. r. na Lotnisku Chopina.

W maju jeden z Embraerów 170 PLL LOT omal nie wjechał w malarzy, znajdujących się na drodze kołowania Lotniska Chopina / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

22 maja 2016 samolot Embraer 170 Polskich Linii Lotniczych wykonywał lot z lotniska Amsterdam-Schiphol do lotniska Warszawa-Okęcie (Lotniska Chopina). Po otrzymaniu zezwolenia na lądowanie, w kolejnej korespondencji otrzymał od organu kontroli lotniska instrukcję opuszczenia drogi startowej drogą kołowania TWY A4 lub TWY L.

Po wylądowaniu o godz. 19:20 UTC załoga zwolniła drogę startową drogą kołowania TWY N1 kołując prosto na pracujących na niej malarzy, wykonujących prace malarskie na skrzyżowaniu dróg kołowania TWY N1 i E2. Na szczęście dla nich kontroler ruchu naziemnego natychmiast wydała instrukcję zatrzymania samollotu.

W związku z przewidywanym opóźnieniem w przełączaniu się na kolejną częstotliwość, instrukcję zatrzymania się przed drogą kołowania TWY E wydał też kontroler znajdujący się na wieży Lotniska Chopina. Następnie pracujący malarze opuścili drogę kołowania, a po wyschnięciu farby załoga samolotu kontynuowała kołowanie.

Jak podaje raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, opublikowany 31 stycznia 2017, przyczynami opisanego wyżej zdarzenia lotniczego były: wydanie instrukcji na opuszczenie drogi startowej po lądowaniu w ostatniej fazie podejścia do lądowania oraz nastawienie załogi lotniczej na wykonanie typowego manewru po lądowaniu dla tej drogi startowej w porcie lotniczym Warszawa-Okęcie.

Zdarzenie zostało zarejestrowane w bazie danych SMS PLL LOT (LOT połączy Warszawę i Zieloną Górę, 2017-02-04). Dokonano klasyfikacji zgodnie z przyjętymi w kryteriami, w związku z czym zdarzenie zostanie ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego. Na spotkaniu Runway Safety Team zalecono PAŻP rozważyć możliwość wprowadzenia do ATIS (Automatic Terminal Information Service) dodatkowych informacji dotyczących dostępności dróg kołowania.

PKBWL nie opublikowała żadnych zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Jednak Komisja przypomina, iż końcowa faza podejścia do lądowania wymaga od załogi lotniczej dużego skupienia i w tej fazie lotu nie powinno się podawać informacji innych niż istotne dla bezpieczeństwa. Załogi lotnicze nie powinny z góry zakładać, iż operacja lotnicza zostanie wykonana w sposób typowy. Ostatecznym determinantem jest zawsze instrukcja organu kontroli ruchu lotniczego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.