Lotnictwo wojsk lądowych Włoch ma docelowo eksploatować tylko 4 typy śmigłowców.
Szef ds. bezpieczeństwa lotów Aviazione dell’ Esercito Italiano (AVES, lotnictwa wojsk lądowych Włoch) płk Roberto Minini poinformował, że docelowo ma ono eksploatować tylko 4 typy śmigłowców. Jeszcze w br. do służby wejdą ostatnie z 16 nowych ciężkich transportowców CH-47F Chinook. Pozwoli to na wycofanie ich poprzedników CH-47C.
Oprócz tego do 2021 wszystkie AB 205 i AB 212/214 zostaną zastąpione przez NH90. Od 2023-2025 rozpocznie się wprowadzanie do służby nowych śmigłowców rozpoznawczo-eskortowych (Nuevo Elicottero da Esplorazione e Scorta, NEES), które zastąpią AW129 Mangusta (Kontrakty włoskiego rządu dla Leonardo, 2017-01-16).
Obecnie AVES ma na stanie 48 AW129, w tym 32 AW129D w jednostkach liniowych i 16 AW129C używanych do szkolenia. Wiropłaty te są przystosowane do operowania z pokładu lekkiego lotniskowca Giuseppe Garibaldi (Koniec remontu lotniskowca Giuseppe Garibaldi, 2014-10-20), a niebawem mają też być zdolne do wykonywania nocnych startów i lądowań z lotniskowca Cavour (Włoskie F-35 za 13 mld euro, 2014-09-05) i okrętów desantowych typu San Giorgio.
4 AW129D stacjonują obecnie w Afganistanie, wraz z 4 UH-90, na terenie prowincji Herat, wykonując zadania odzyskiwania personelu. Nieokreślona liczba wiropłatów obydwu wspomnianych typów bazuje w irackim Irbilu. Są one używane do analogicznych misji (3000 h nalotu UH-90A w Afganistanie, 2017-01-20).