Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Polskie urządzenie do łapania kosmicznych śmieci

Astronautyka, Strategia i polityka, 14 lutego 2017

Europejska Agencja Kosmiczna chce rozwiązać problem setek tysięcy śmieci, które zagrażają satelitom
i załogom pojazdów kosmicznych.

Inżynierowie z SENER Polska projektują jeden z kluczowych mechanizmów satelity pościgowego, który zostanie użyty podczas misji e.Deorbit / Rysunek SENER Polska

W ramach inicjatywy Czysta przestrzeń kosmiczna Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) organizuje misję e.Deorbit, której celem jest usunięcie z orbity niedziałającego od 2012 satelity obserwacyjnego Envisat – największego jaki kiedykolwiek został zbudowany (Chwytak do kosmicznych śmieci, 2016-12-12). Jego masa wynosi 8,2 t. i ma on 25 m długości. Jeden z kluczowych mechanizmów tzw. satelity pościgowego projektują inżynierowie z SENER Polska.

Celem ich prac jest mechanizm zaciskowy, który po zbliżeniu się satelity pościgowego do Envisata posłuży do solidnego połączenia obu pojazdów. Po uruchomieniu silników satelity zostaną skierowane do ziemskiej atmosfery, gdzie ulegną spaleniu.

- Złapanie Envisata to trudne zadanie. Satelita ma masę ponad 8 t. i cały czas się obraca. Satelita pościgowy jest 6 razy mniejszy. Nasze urządzenie musi więc być wytrzymałe i zdolne do szybkiego zaciśnięcia chwytu pod trudnym do przewidzenia kątem – mówi Aleksandra Bukała, dyrektor generalna SENER Polska.

Urządzenie projektowane przez SENER Polska to jedno z 2 alternatywnych rozwiązań powstających na potrzeby misji e.Deorbit. ESA często zleca stworzenie koncepcji nowych systemów 2 konkurencyjnym konsorcjom, aby następnie wybrać najlepszą propozycję. W przypadku e.Deorbit rywalizują ze sobą Airbus (współpracujący z SENER Polska) i OHB System. Obie koncepcje wchodzą właśnie w fazę szczegółowego sprawdzania, porównywania i ostatecznego wyboru jednego z nich.

W przeciwieństwie do rozwiązań projektowanych na potrzeby pojedynczych misji naukowych, urządzenie tworzone przez polskich inżynierów na potrzeby e.Deorbit ma szansę na komercjalizację i masowe stosowanie. Jeśli się sprawdzi, może stać się standardem w kolejnych misjach mających na celu sprzątanie kosmicznych śmieci.

Szacuje się, że wokół Ziemi krąży kilkadziesiąt tys. obiektów większych niż 10 cm, mogących zagrozić bezpieczeństwu misji kosmicznych, w tym załogowych. Mniejszych śmieci jest wielokrotnie więcej. Największe obiekty to przede wszystkim nieaktywne satelity i górne człony rakiet nośnych. Agencje kosmiczne dopiero niedawno postanowiły walczyć z problemem krążących na orbicie śmieci. Przykładowo, wszystkie nowe satelity ESA muszą mieć systemy pozwalające na deorbitację albo odlecenie na orbitę cmentarną. Najpoważniejszym problemem pozostają jednak obiekty wyniesione nad Ziemię w przeszłości. 

Na podstawie informacji SENER Polska 


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.