W br. minęło 50 lat od powstania naddźwiękowego myśliwca MiG-21. Samolotów tego typu wyprodukowano ponad 10 tysięcy. Obecnie eksploatowanych jest jeszcze ok. 200.
MiGi-21 były produkowane seryjnie przez ok. 30 lat w ZSRS (10158), na licencji w Indiach i CSRS (194), a bez licencji w ChRL (jako J-7, nie wiadomo ile wyprodukowano). Stanowiły wyposażenie wojsk lotniczych ponad 50 państw. Brały udział w ponad 30 konfliktach zbrojnych.
Na MiGach-21 ustanowiono 24 rekordy świata. Powstało wiele wersji eksperymentalnych samolotu. Na dwóch przebudowanych myśliwcach MiG-21I testowano płat ostrołukowy, zastosowany później w naddźwiękowym samolocie pasażerskim Tu-144. MiG-21PD służył z kolei do testowania skróconego startu i lądowania z użyciem dodatkowych silników nośnych. Łącznie powstało ponad 45 seryjnych i doświadczalnych wersji samolotu.
MiG-21 rozwijał prędkość maksymalną Ma2,3, a jego pułap sięgał 19 km. Był napędzany silnikami R-11F-300 (MiG-21F13, PF, FL, FPS, PFM, S, M), a późniejsze modyfikacje R-13-300 (MiG-21SM, MF, MT, SMT), zaś samoloty MiG-21bis napędzały silniki R-25-300.